'Nederlands' team wint 9,2 miljoen euro op gametoernooi in VS

Een team van gamers, opgericht door de Nederlander Victor Goossens, heeft in Seattle 10,8 miljoen dollar (bijna 9,2 miljoen euro) gewonnen door de finale te winnen van het International 7-toernooi. Ter vergelijking: de Oranje Leeuwinnen hielden aan hun Europese kampioenschap 2,7 miljoen euro over.

De vijf leden van TeamLiquid tijdens het toernooi in Seattle. Beeld YouTube

Goossens' TeamLiquid kwam als overwinnaar uit de bus na elf dagen waarin ze heel veel potjes Dota 2 speelden. Dat is een strategisch onlinecomputerspel waarin teams elkaars basis proberen te verwoesten. In de finale wisten de ploeg het Chinese team Newbee te verslaan. Aan de eindronde deden 18 teams mee die zich in regionale voorronden voor het International 2017-toernooi hadden gekwalificeerd. Zo'n 12 miljoen mensen spelen elke maand Dota 2.

Dat toernooi is een van de grootste evenementen in e-sports, wedstrijden waarin professionele gamers tegen elkaar uitkomen. Niet eerder was er zo veel prijzengeld te verdelen: de deelnemende teams kregen opgeteld 24 miljoen dollar mee naar huis.

Zo'n zeventienduizend toeschouwers, die 200 dollar betaalde voor een kaartje, bezochten de finale in de KeyArena in Seattle (VS). Nog eens zo'n 400 duizend fans volgen de live-uitzending op Twitch, een website waarop gamers doorgaans hun soloverrichtingen live-streamen. Een nog eens onbekend aantal mensen woonde het slot van het toernooi virtueel bij via YouTube.

De KeyArena in Seattle tijdens de finale van het International 2017-toernooi. Beeld ap

Plukje pubers

De spelers van de winnende ploeg gaan schuil achter de bijnamen Miracle-, MinD_ContRoL, KuroKy, GH and MATUMBAMAN. Volgens de burgerlijke stand zijn ze geboren als Amer Al-Barkawi (20) uit Jordanië, Ivan Borislavov Ivanov (22) uit Bulgarije, Kuro Salehi Takhasomi (24) uit Duitsland, Maroun Merhej (leeftijd onbekend) uit Libanon en Lasse Urpalainen (22) uit Finland.

De vijf gamers zullen niet het volle pond van de hoofdprijs op hun bankrekening terugvinden. Een deel van het geld gaat naar de eigenaren en managers van het gezelschap, onder wie Victor Goossens. Hij richtte TeamLiquid.net op in 2000. Aanvankelijk was het niet meer dan een plukje pubers die samenspeelden in de game Brood War. Goossens rook zijn kans toen er toernooien met prijzengeld werden georganiseerd rond de game StarCraft 2, dat in 2010 werd uitgebracht.

TeamLiquid is in zeventien jaar uitgegroeid tot een bedrijf met ruim vijftig gameprofs op zijn loonlijst, gespecialiseerd in tien games zoals Super Smash Bros, Heartstone, League of Legends en Counter-Strike. Onder de sponsors bevinden zich tal van techbedrijven als mobieltjesmaker HTC, computerbouwer Alienware (onderdeel van Dell) en beeldschermfabrikant AOC, maar ook een kledingmerk en een internetvideokanaal gespecialiseerd in Japanse animatie.

In 2016 verscheen er een documentaire over de vijf League of Legends-spelers van TeamLiquid.

Een fan viert de overwinning van TeamLiquid in Seattle. Beeld ap

Magic Johnson

Goossens speelde zelf in tal van toernooien, onder het pseudoniem (in het jargon: gamertag) Nazgul. Hij was in 2002 een van de eerste buitenlanders die deelnamen aan wedstrijden in Korea, waar e-sports al langer een populair tijdverdrijf zijn met toernooien in grote sportstadions met tienduizenden toeschouwers en live-uitzendingen op de televisie. Goossens was ook vijf jaar professioneel pokerspeler.

Eind 2016 verkocht Goossens een meerderheidsbelang in TeamLiquid aan een groep investeerders. Onder hen de mede-eigenaar van de Golden State Warriors, een professionele basketbalploeg in Californië, de oprichter van internetbedrijf AOL Steve Case en de basketbal-legende Magic Johnson. De verkoop zou Goossens en zijn partners 10 miljoen dollar hebben opgeleverd.

Beeld TeamLiquid
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden