Interview filmmakers

Nederlands horrorsucces naar Amerika: ‘Je wilt ook niet te vroeg afreizen en achter de balie van de Starbucks eindigen’

De zes minuten lange Nederlandse horrorfilm Meet Jimmy is gekocht door het Amerikaanse Paramount. Nu mogen de makers, David-Jan Bronsgeest en Tim Koomen, aan de slag met de speelfilmversie – in Hollywood. 

Tim Koomen en David-Jan Bronsgeest. Beeld Marcel Wogram/de Volkskrant

Wilt u dit artikel liever beluisteren? Hieronder staat de door Blendle voorgelezen versie.

‘Moeten we niet gewoon nú meteen naar Hollywood verhuizen?’, vraagt Tim Koomen (31) zich hardop af. Op de linkeronderarm van de scenarist prijkt een fors en duister konijn; filmnerds herkennen de tatoeage onmiddellijk als Frank uit de culthit Donnie Darko (2001). ‘Wake up’, instrueert het konijn op de huid, naar een citaat uit de film. ‘Desnoods zet ik gewoon mijn tent op naast Paramount’, zegt regisseur David-Jan Bronsgeest (32), kortgeschoren slapen, coltrui boven joggingbroek. 

Het tweetal zit op een terras op het Oudekerksplein, in de Amsterdamse hoerenbuurt. Boven in het café kun je fijn werken; ideaal voor beginnende filmmakers zonder vaste werkplek. Vorige maand waren Bronsgeest en Koomen even Amerikaans filmnieuws, onder meer in filmvakblad Variety. Filmstudio Paramount had een biedingsstrijd gewonnen en zo de rechten verkregen van Meet Jimmy, hun horrorfilm van zes minuten. Diverse Amerikaanse partijen aasden op de budgetloze productie van het in 2015 aan de Filmacademie afgestudeerde tweetal, dat nu in Hollywood een speelfilmversie mag ontwikkelen. Maar ja, eerst zijn er de visumperikelen. ‘Zijn ze mee bezig bij de studio’, weet Bronsgeest. ‘Ze zeggen ook: jongens kalm aan, komt goed, heb geduld, laat ons nu eerst ons werk doen.’

Over de inhoud van korte film was de Amerikaanse pers nog maar weinig bekend: iets met een podcast die zich op mysterieuze wijze de levens van luisteraars in dringt. De populaire Amerikaanse filmindustriewebsite Deadline sprak ‘bronnen’ die Meet Jimmy omschreven als een eigentijdse mix van The Ring en A Nightmare on Elm Street: het Japanse jarennegentigsucces over een vervloekte videoband en de jarentachtigklassieker met ’s werelds bekendste filmmoordenaar Freddy.

Wie met eigen ogen wil ervaren waarop de Hollywoodstudio nu precies aansloeg, kan de komende dagen terecht op het Nederlands Film Festival. En ook alleen daar, want na de drie Utrechtse vertoningen gaat Meet Jimmy de kluis in. Internationale festivals mogen de film niet programmeren, besloot Paramount. Bronsgeest: ‘Ze willen voorkomen dat er nu al te veel details bekend worden.’

Idee!

Meet Jimmy ontstond toen Koomen op een herfstige avond zijn toenmalige flexplek aan het Vondelpark verliet. De scenarist, fervent luisteraar van true-crime-podcasts (Atlanta Monster, In the Dark) stelde zich voor dat zo’n podcast onverwacht over hemzelf zou gaan, over hoe híj slachtoffer werd van een misdrijf. ‘Dat je hoort: ‘Tim Koomen verliet ’s avonds laat zijn kantoorpand’ en denkt: huh? Toen belde ik David op: volgens mij heb ik een idee.’

In de winter van 2017 namen ze de film in één draaidag op in een wasserette, met actrice Sem de Vlieger als podcastluisteraar en acteur Jord Knotter (ex-GTST) als Jimmy Twofingers, een seriemoordenaar die graag vingers in kelen propt. ‘This is your favourite horror podcast’, klinkt het in de gestileerde productie, waarin de sinistere podcast niet enkel het gehoor manipuleert, maar ook het verdere bewustzijn van de luisteraar. ‘Het is ook een beetje commentaar op het bingewatchen – of -luisteren – van seriemoordleed’, zegt Bronsgeest. ‘Wat zegt het over ons dat we daar zo van genieten?’

Pitchen

Meet Jimmy werd opgepikt door het Nederlandse Imagine Film Festival, waar de makers voor een vakjury uitlegden hoe ze de zes minuten wilden uitbouwen tot speelfilm, en zo de pitchwedstrijd wonnen. Nu mochten ze nog eens pitchen, maar dan op een festival in Canada. ‘Zestig meetings in vier dagen’, zegt Koomen. ‘Wij achter een tafeltje, met folders erop. En dan kwamen ze langs: Netflix, Universal, maar ook kleinere partijen. En de laatste dag ontmoetten we de gebroeders Rasmussen.’ De eveneens in Canada pitchende filmbroers Michael en Shawn Rasmussen, zelf ook actief in het horrorcircuit, vroegen of ze Meet Jimmy mochten aanbevelen bij hun management. ‘Oké, dachten we. Tof.’

Terug in Nederland hing dat management aan de lijn: men wilde Meet Jimmy terstond aanbieden bij alle Hollywoodstudio’s. Of de Nederlanders hun nachtritme wilden omgooien, zodat ze bereikbaar waren voor telefoontjes en mails uit de tijdzone van Los Angeles. ‘Dan denk je: wat gebeurt hier?’ De telefoontjes kwamen, waaronder eentje van Sam Raimi, regisseur van de Spider-Man-trilogie en producent van de horrorhit Don’t Breathe. ‘Hij was onder de indruk, maar wilde afwachten welke kant de synopsis op zou gaan.’ Blumhouse, het horrorlabel van films als Get Out en Paranormal Activity, toonde interesse. Zo ook Paramount, in alliantie met het filmbedrijf Platinum Dunes van Transformers-regisseur Michael Bay, tevens producent van de horrorhit A Quiet Place. ‘Zo gek. Ineens zit je met de belangrijkste mensen in conferencecalls, of op Skype, maar je ziet ze amper en weet soms nauwelijks wie wat zegt. Soms zeiden wij iets en viel het gesprek even stil. Dan denk je meteen: shit, heb ik iets doms gezegd?’

Tim Koomen en David-Jan Bronsgeest. Beeld Marcel Wogram

Zo snel

Vanuit Canada schakelden Koomen en Bronsgeest een entertainmentadvocaat uit eigen land in, en vervolgens nog eentje in Amerika. Paramount had de beste deal, oordeelden die. Voor goede raad belden ze ook even met hun oud-Filmacademiegenoot Nico van den Brink (32), die vorig jaar op basis van zijn korte horrorfilm Sweet Tooth (over luidruchtige bovenburen die ineens akelig stil zijn) een soortgelijke overeenkomst sloot met een studiopoot van Warner. Koomen: ‘Nico zit er al een jaar in, hij weet hoe de omgang werkt met de studio’s. Het duurt ook gewoon jaren om een film van de grond te tillen.’ De korte versie van Meet Jimmy was bedacht om zo’n zelfde stap naar het buitenland te maken. ‘Maar we hadden nooit verwacht dat het zo snel zou gaan. Ik ben eerder wel al naar grote buitenlandse festivals geweest om de markt voor horrorfilms te onderzoeken. En we zijn ook gewoon fans, keken vroeger nachtenlang álle horrorfilms, ook de meest obscure.’

Dat Hollywoodstudio’s onbekende en relatief onervaren horrorfilmmakers inlijven komt vaker voor, zeker sinds de Zweed David F. Sandberg zijn eigen korte en budgetloze horrorfilm Lights Out uit 2013 onder de hoede van Warner omvormde tot debuutspeelfilm, en zo een kolossale hit scoorde.

Speciaal voor de pitch in Canada had Koomen een scriptopzet voor de speelfilmversie van Meet Jimmy geschreven. ‘Met als hoofdlijn een zwarte vrouw in het getto van Atlanta, die ontdekt dat een podcast iets te maken heeft met allerlei verdwijnende zwarte vrouwen.’ Dat vonden de Amerikanen minder geschikt. Bronsgeest: ‘Ze zijn op zoek naar een wat simpeler plot.’ Koomen: ‘Iets als The Ring, maar dan op een nieuwe manier – dat willen ze. We moeten natuurlijk een beetje meegaan in het studiosysteem. Maar we hopen er wel wat psychologie in te stoppen.’

Koomen werkt nu samen met de Amerikanen aan de scriptopzet. Wordt die officieel ‘besteld’ door de studio, dan verwachten de Nederlanders snel af te reizen naar Los Angeles voor een eerste bezoek. ‘We willen er ook niet te vroeg heen gaan’, zegt Koomen. ‘Dat we daar dan achter de balie van de Starbucks eindigen.’ Bronsgeest: ‘Voorlopig zijn we nog gewoon dezelfde struggelende filmmakers. Behalve dat er nu een vette naam boven hangt.’

Meet Jimmy op het NFF

De door Hollywood gekochte, zes minuten lange Nederlandse horrorfilm Meet Jimmy wordt drie keer als voorfilm vertoond op het Nederlands Film Festival. De vertoning op dinsdag 3 oktober in Kinepolis Jaarbeurs gaat gepaard met een zaalgesprek met makers David-Jan Brongeest en Tim Koomen. Meet Jimmy gaat die dag vooraf aan de vertoning van Patser van de Belgische regisseurs Adil El Arbi en Bilall Fallah, die al enige tijd in de race zijn om een Amerikaanse studiofilm te regisseren. Ook zij geven na afloop toelichting bij hun film. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.