Nederlands Film Festival begonnen aan 28ste editie

In Utrecht is woensdagavond het Nederlands Film Festival begonnen met de première van Het echte leven van regisseur Robert Jan Westdijk.

Ook het overkoepelende thema van de 28ste editie van het festival, ‘culturele dienstplicht’, is dit jaar naar binnen gekeerd. De filmmaker zelf staat centraal, en die dient een ‘culturele dienstplicht’ te ondergaan. ‘Talent kweken is één ding’, sprak festivaldirecteur Doreen Boonekamp in haar openingsspeech, ‘talent oogsten is een andere zaak. Daarom hebben wij ervaren meesters gevraagd hun deskundigheid te delen met nieuwe makers’.

Meester en leerling
Dat gebeurt onder de verzamelnaam ‘De Meester en De Leerling’. Met als meest in het oog lopende onderdeel ‘Poortwachters en Hemelbestormers’, waarin twee generaties filmmakers elkaar op het festival ‘ontmoeten’. Mike van Diem, die sinds zijn Oscar-winnende speelfilmdebuut Karakter uit 1997 geen film meer heeft afgeleverd, gaat bijvoorbeeld in debat met het jonge talent Joke Liberge (Meander); de oude rot Frans Weisz is gekoppeld aan de aanstormende Margien Rogaar (Zucht).

Boonekamp stond tevens stil bij de financiële perikelen binnen de culturele sector, waar gestreden wordt om overheidssteun. Toch ziet ze perspectief. ‘Film is als geen ander medium geschikt om midden in de samenleving te staan en de vragen en kwesties van deze tijd zo divers mogelijk voor grote groepen mensen vorm te geven.’

De komende dagen zijn in Utrecht ruim 400 filmproducties te zien, waaronder 33 speelfilms en 34 lange documentaires. Behalve Het echte leven (recensie), gaan er nog tien speelfilms in première, waaronder Eddy Terstalls politieke komedie Vox populi, de boekverfilming Het Zusje van Katia van Mijke de Jong en opvallend veel low budget producties, waarvan het in de meeste gevallen nog de vraag is of ze na het festival in de bioscoop zullen worden uitgebracht.

De ‘Gast van het Jaar’ is actrice Monic Hendrickx (De Poolse bruid, Nynke, Leef!), die deze week begonnen is met de opnamen van de korte film Oh deer die aan het einde van het festival in première moet gaan. Ook voor dit project worden jonge makers gecoacht door meesters in het vak.

Gouden Kalveren
Over tien dagen eindigt het festival met de uitreiking van de Gouden Kalveren, en wordt de slotfilm Bloody Mondays & Strawberry Pies van Coco Schrijber vertoond, een documentaire over de noodzaak van verveling, waarvoor de Amerikaanse acteur John Malkovich teksten insprak uit Herinneringen uit het ondergrondse van Fjodor Dostojevski en Bret Easton Ellis’ American Psycho.

Tijdens de openingsavond werd acteur Rutger Hauer bekroond met het Gouden Kalf voor de Cultuurprijs. Of preciezer: omdat hij dezelfde avond in Milaan acte de présence moest geven op het door hem zelf geïnitieerde I’ve Seen Films-International Short Film Festival, was er in Utrecht een filmpje te zien waarin Hauer de prijs door minister Plasterk krijgt uitgereikt op het ministerie van OCW.

Hauer (Breukelen, 1944) krijgt de Cultuurprijs vanwege zijn grote artistieke bijdrage op velerlei gebieden in de filmsector en zijn niet aflatende inzet om zijn kennis te delen met jonge makers, onder meer door de Rutger Hauer FilmFactory. In 1981, tijdens de eerste Nederlandse Filmdagen, werd Hauer bekroond met het Gouden Kalf voor de Beste Acteur – toen ook al voor zijn gehele oeuvre.

Bad guys
Bij de overhandiging vertelde minister Plasterk dat hij kort geleden nog bij de molens in Kinderdijk was, en direct moest denken aan de scène uit Floris waarin Hauer de bad guys aan de wieken bindt (‘Of dat helemaal binnen de Geneefse Conventies valt, weet ik niet’). Hij memoreerde Spetters, Keetje Tippel en natuurlijk Turks fruit en citeerde hele zinnen uit Blade Runner.

Vervolgens stapten de twee op de fiets en maakten ze, à la Eric en Olga in Turks fruit, een rondje door de stad: Hauer in zijn vertrouwde rol voorop, de als immer met zwarte hoed getooide minister op de bagagedrager – met het Kalf in zijn hand. Bride Flight, waarin Hauer voor het eerst sinds Spetters (1980) weer in een Nederlandse speelfilm te zien is – in een kleine rol – ontbreekt overigens op het filmfestival. Die gaat pas op 16 oktober in première.

De jonge filmer Lourens Blok ontving de Filmprijs van de Stad Utrecht voor zijn debuut The Seven of Daran – The Battle of Pareo Rock, een ambitieuze, Engels gesproken jeugdfilm over een blank, eenzaam rijkeluiszoontje dat door een zilvergrijze, met de computer gemaakte giraffe wordt ingefluisterd dat hij de enige is die een bloedige oorlog tussen twee Afrikaanse stammen kan voorkomen.

(ANP) Beeld null
(ANP)
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden