Nederlanders surfen anders dan de rest

Het internetgebruik van Nederlanders verandert. Dat blijkt uit de Mediamonitor 2009 van het Commissariaat voor de Media. Er werd onder meer gekeken naar het bereik van websites, dat wordt gedefinieerd als het aandeel Nederlanders van 12 jaar en ouder dat ten minste één keer per maand een site bezoekt.

De populariteit van thuiswinkelsites is enorm gestegen. Bol en Wehkamp vergrootten hun aandeel beide met 16 procentpunten. ‘Maar dat betekent niet automatisch dat mensen vaker online bestellen, alleen dat dergelijke sites meer worden bezocht’, zegt Edmund Lauf, onderzoeker bij het Commissariaat voor de Media.

Ook de overheidswebsites zijn in opmars. Het bereik van deze pagina’s is in 2009 met ruim tien procentpunten toegenomen ten opzichte van 2008. De digitalisering van overheidsdiensten speelt daar volgens Lauf een grote rol bij. ‘Van digitale service tot het online invullen van je belasting; alles is veel gebruiksvriendelijker geworden.’

Stabiel

De grote spelers op het internet zijn echter stabiel gebleven. Google is – ook wereldwijd – nog steeds de best bezochte site, met een Nederlands bereik van inmiddels 90,7 procent en wereldwijd 1 miljard maandelijkse bezoekers. Ook YouTube en Live (Microsoft) doen het nog steeds goed. Lauf: ‘Dat zijn duidelijk gevestigde merknamen.’

De enige Nederlandse website in de topvijf is Hyves, al krijgt de sociale netwerksite steeds meer concurrentie van Facebook. Lauf: ‘Het bereik van Facebook is wereldwijd ontzettend groot.’

Facebook is internationaler georiënteerd, dus als de globalisering doorzet, kan Hyves het mogelijk zwaar krijgen. Lauf: ‘De Nederlandse zoekmachine Ilse heeft het ook verloren van Google. Facebook vormt dus zeker een bedreiging.’

Nieuwssites

Uniek voor Nederland is dat in de tophonderd van best bezochte sites elf nieuwssites voorkomen. Ter vergelijking: in Duitsland en de VS staan respectievelijk tien en acht nieuwssites in de tophonderd. In Frankrijk is de eerste nieuwssite op plek 52 te vinden.

Het feit dat Nu.nl als internet only medium de lijst aanvoert, vindt Lauf verrassend. ‘In de topdrie staat maar één krant; dat is in het buitenland wel anders.’ Lauf denkt dat Nu.nl en NOS.nl voorzien in een behoefte die kranten ‘laten liggen’: kort, up-to-datenieuws. ‘Het is een online voortzetting van teletekst. Dat zijn mensen gewend.’

Bekijk de volledige Mediamonitor 2009 hier .

De website van de Volkskrant. Foto van maart 2009 (ANP)
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden