Nederlander verslindt online recensies, maar vertrouwt ze niet

Slechts één op de vijf Nederlanders vertrouwt online recensies. Ook zijn Nederlanders in vergelijking met andere Europese landen niet bepaald gevoelig voor aanbevelingen van merken op sociale netwerken. Dit blijkt uit het jaarlijkse EuroPNstyles-onderzoek onder ruim 10.000 Europese consumenten.

Een omgekeerde Facebook-like-duim.

Veel Nederlanders lezen online reviews op bijvoorbeeld consumentensites en vergelijkingssites voor het doen van een aankoop van meer dan 50 euro (78 procent). Toch gelooft maar 20 procent dat deze online recensies waarheidsgetrouw zijn, oftewel door eerlijke consumenten zijn opgesteld. Dit is echter nog altijd meer dan het vertrouwen in informatie van bedrijfs- of productwebsites (13 procent).

IJverig
Nederlanders zijn in vergelijking tot andere landen ook een stuk minder ijverig in het schrijven van recensies online, 58 procent schrijft wel eens een recensie en daarbij schrijven Nederlanders vaker een negatieve recensie dan een positieve.

Duitsers nemen de leiding nemen als online critici. Bijna driekwart (73 procent) van de Duitsers schrijft een online review als ze de aankoop goed vinden en 71 procent als ze de aankoop slecht vinden. Spanjaarden zijn het meest goedgelovig waar het gaat om het vertrouwen in online recensies.

Ook hecht het merendeel van de onderzochte Spanjaarden waarde aan 'likes' op Facebook-pagina's van merken. 55 procent van hen wordt aangespoord om iets te kopen dat door een vriend is geliked. Slechts 23 procent van de Nederlanders hecht hier waarde aan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden