Nederhoppers gebruiken het podium als zeepkist

Electro uit de jaren tachtig vormt de inspiratie voor deelnemers aan de Grote Prijs van Nederland. Het werd nét geen oersaaie editie....

Toen de band Lemonseven om acht uur als eerste opkwam, hoorde hij behalve gejuich van de meegereisde aanhang ook boegeroep van supporters van andere bands. Foei! 'De bands hebben allemaal toch maar mooi de finale gehaald. We juichen vanavond voor álle acht bandjes!'

Een krappe vijf uur later kreeg Lemonseven, 'uit het diepe zuiden', in het nabijgelegen Paradiso de hoofdprijs uitgereikt. Dat ze de publieksprijs zouden winnen, was vanaf het begin wel duidelijk - de groep had verreweg de grootste aanhang meegenomen. Dat ook de vakjury hen de beste band vond, was op zijn zachtst gezegd verrassend. Volkomen onterecht, leek een deel van de toeschouwers te willen zeggen: hun fluitconcert sneed even door het overwinningsgejoel van de Lemonseven-kolonie heen.

Verrassender en pittiger optredens waren ook wel te zien geweest: van de in rode overalls gestoken electroband MeloManics, bijvoorbeeld. De term electro kwam, net als wave, in de biografieën van wel meer finalisten voor. Wat in de internationale gitaarpop in zwang is, was dat ook in de Melkweg: naast Lemonseven en MeloManics wees ook Broshim in het programmablad op 'electro-invloeden uit de jaren tachtig'.

Toch was het vooral aan twee andersoortige bands te danken dat de twintigste editie van de 'bandjesavond' van de Grote Prijs niet als een uitzonderlijk saaie bijgeschreven hoeft te worden. JAG uit Arnhem en The Kickers uit Groningen waren niet de beste bands, maar de frontman van JAG was wél de enige van de avond van wie wat dreiging uitging, terwijl The Kickers met hun heerlijk lompe 'speedrock' als enige band de zaal tot een kookpunt kregen.

Het eeuwige cliché van de Grote Prijs ('van de winnaar vernemen we nooit meer iets') is afgekloven, maar helaas ook waar. Recente winnaars als Satellite 7, Zober, Eleven hebben de Nederpop nou niet op bepaald op stelten gezet. Of dat Lemonseven wel zal lukken? De luid juichende aanhang was er van overtuigd; de rest van de zaal leek dat niet.

Wat dat betreft is de finale in de categorie hiphop/R en B (vrijdagavond in Paradiso) belangwekkender: die bracht de laatste jaren Brainpower, Raymzter en Ali B voort. Nederhop wint nog steeds terrein. Van de zes optredende 'crews' was Harvey HBM de enige Engelstalige.

Waar Amerikaanse voorbeelden vaak rijmelen over gemakkelijke vrouwen en grote auto's, was voor bijna ieder van de Nederlandse finalisten het podium een zeepkist om bespiegelingen over het hier en nu uit te dragen, in alle denkbare accenten en etnische kleuren.

Rapper Altin werd behalve door piano en bas ook begeleid door een saz, een Turks snaarinstrument. Het soepele jazzy geluid, Altins Turkse accent en zijn geëngageerde raps (bijvoorbeeld over Asha, een vijftienjarig meisje met hoofddoek dat achter het raam eindigt) maakten zijn optreden uniek.

Amsterdammer Yes-R, neefje van Ali B, doorspekte zijn zware beats met typische bragging and boasting, maar intussen wierp hij handenvol oranje 'respectbandjes' de zaal in. Rapper Kareem van Kareemineel leverde met een zachte g harde kritiek op het beleid van George W. Bush: 'Het Midden Oosten lijkt wel het Wilde Westen.'

De realiteit kwam wel heel dichtbij toen een rapper van het Brabantse/Overijsselse Fata Morgana meldde dat zijn vader onlangs bij een schietincident is omgekomen (op het podium een ingelijste foto met twee kaarsen) en toen de rapper Typhoon uit Zwolle vertelde over de verkrachting van een vriendin. Beide acts blonken uit met hun stuwende hiphop, maar Typhoons felle, staccato raps waren uiteindelijk goed voor de beker, vijfduizend euro en artiestenbegeleiding.

Kijken of we ons de oogst van 2004 volgend jaar nog herinneren: Drillem (dance), Typhoon (R en B/hiphop), Charlie Dée (singer/songwriter) en Lemonseven (pop/rock).

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden