NBBS doet de rugzak af
STUDENTENREISBUREAU NBBS IS TERUG: ALS INTERNETREISBUREAU EN CALLCENTER. VERSCHIL? 'NAGENOEG NIETS.'..
Het logo is iets anders. De kleur is roze (magenta, om precies te zijn) en niet blauw-geel, het karakteristieke koffertje is verdwenen en de letter is een ietsepietsie moderner. Maar er staat wat er staat: NBBS Reizen.
De bescheiden advertenties doken een paar weken geleden op in landelijke kranten. Een Fly-drive op Cuba, een Camperreis door Autralië en een autorondreis door Zuid-Afrika. Aanlokkelijk, leuk om eens te doen, maar het was toch vooral de aanbieder, NBBS Reizen, die de aandacht trok.
Want bij het NBBS ('de' NBBS in de volksmond), daar boekte zowat iedere (ex)-student die nu boven de 35 is, zijn reizen. Tot voor vijf jaar terug. Toen ging het Leidse reisbureau, ooit begonnen om het reizen onder studenten te stimuleren, op spectaculaire wijze failliet.
De ineenstorting van een van de grootste reisbureaus van Nederland, ging niet onopgemerkt voorbij.
Vanwege de oorzaken (mismanagement, totaal mislukte automatisering, 11 september), maar vooral omdat 'de' NBBS een begrip was onder generaties jongeren.
Een aantal van de 55 reiswinkels van de NBBS werd verkocht aan een Engels bedrijf en ging onder de vlag van MyTravel verder. In die winkels werden reizen verkocht van zeer uiteenlopende reisbureaus als Marysol, Sunair en Travel Trend. Er verscheen nog wel een NBBS-brochure 'nieuwe stijl', maar daarna werd het stil rond de merknaam, die ook in handen was gekomen van MyTravel.
Tot nu dus.
Bianca de Bruin, brandmanager van het huidige NBBS Reizen, weet wel wat er tussen 2001 en 2006 allemaal is gebeurd met 'het label' NBBS, maar, zegt ze, 'als ik het probeer uit te leggen, begint het mezelf ook te duizelen.'
Om kort te gaan: het lukte My- Travel niet de verschillende onderdelen te integreren; begin vorig jaar stootte het bedrijf al zijn buitenlandse belangen af. Travel Trend werd overgenomen door een Deense investeerder en na de nodige saneringen kwam de touroperator vorig jaar oktober in handen van een Nederlandse directie, door middel van een management buy-out.
Travel Trend had nog wel de handelsnaam NBBS in bezit.
NBBS Reizen werd het 'direct label' van de touroperator, die is gespecialiseerd in verre reizen. 'De potentie van het label NBBS is lange tijd onbenut gebleven', zegt Natasja Eshuis, directeur van Travel Trend. 'Nu kunnen we ons er eindelijk mee profileren.' Het is nog altijd een sterk merk, weet Eshuis: 'Er zijn altijd mensen gebleven die op internet NBBS intikten als ze op reis wilden.'Callcenter
Er is nu, in Nieuwerkerk aan den IJssel, een NBBS-callcenter met vijf verkoopmedewerkers, ondersteund door Travel Trend-faciliteiten.
Sinds februari heeft NBBS Reizen een eigen website. Heeft het nieuwe NBBS Reizen nog iets te maken met het oude NBBS? Bianca de Bruin: 'Nagenoeg niets.
We zijn nu een internetreisbureau met een callcenter. Maar onze doelgroep is wel het NBBS-publiek van weleer. Wij zijn gespecialiseerd in maatwerk, in bijzondere, individuele verre reizen. Dat is precies waaraan hoger opgeleide mensen met een redelijk inkomen vaak behoefte hebben.' In het aanbod zijn nog wel wat orginele NBBS-reizen terug te vinden, zoals de zogenaamde 'city-starters'.
Het is niet toevallig dat de merknaam NBBS bij Travel Trend terechtkwam, aldus Natasja Eshuis. 'Wij zijn al 27 jaar gespecialiseerd in verre, individuele reizen.
Alleen: wij richtten ons altijd op de bovenkant van de markt, we hadden dus een duur imago. De NBBS concurreerde op prijs, wij niet. Wij hebben ons ook nooit op Europa gericht, NBBS juist wel.'Duurder
Wie nu een reis boekt bij NBBS Reizen, koopt eigenlijk een reis van Travel Trend. Eshuis: 'Wij verkopen onze reizen via reisbureaus, maar we verkopen ze ook direct, via het callcenter en de website van NBBS Reizen.'
Dat betekent ook dat de prijs van een NBBS-reis is opgetrokken naar het niveau van Travel Trend. 'NBBS-reizen verkoopt duurdere reizen dan destijds. Dat is ook logisch. De doelgroep is volwassen geworden. De student van vroeger wil niet meer afzien met een rugzakje en slapen in twee-sterren-locaties. Hij wil ook niet avonden zoeken op internet om tien euro te besparen. Hij wil een bijzondere, individuele reis, geen massaproduct en ook geen groepsreis.'
Eshuis heeft zich persoonlijk erg beziggehouden met het nieuwe logo. 'Dat was een beetje mijn kindje. Het moest anders zijn en moderner, maar toch het vertrouwde NBBS-gevoel oproepen.'
Dat NBBS-gevoel (Eshuis: 'NBBS'ers zijn eigenwijze meedenkers') is nog niet weg, meent ze. 'Onze specialisatie is maatwerk. We passen de reis van de klant aan zijn of haar wensen aan, zoals dat vroeger in de NBBS-winkels gebeurde. Dat is het leukste van dit werk: samen met de klant de ideale reis samenstellen. Alleen gaat het gaat nu per internet en telefoon, dat is wel zo efficiënt.'