Nazit met claxons bij Proms aan het IJ

Muziek..

Als een veelkoppige draak slokt het Muziekgebouw aan 't IJ steeds meerconcerten op die voordien elders werden gegeven. Locaties zoals DeIJsbreker aan de Amstel, De Rode Hoed aan de Keizersgracht en Paradiso bijhet Leidseplein hebben het nakijken. In de superieure akoestiek floreertde nieuwe muziek als nooit tevoren. Maar behouden de verhuisde series erook hun sfeer?

Het is een punt van zorg voor de organisatie van de Proms-concerten. Nahet concert Met Uitzicht op Zee door het Ives Ensemble, werden bezoekersnaar het zogeheten 'eerste dek' gelokt, met het vooruitzicht op een toegiftvoor autotoeters en cello en een glas wijn.

De kans informeel te kunnen napraten met musici en componisten is eenaantrekkelijk vooruitzicht voor doorgewinterde Proms-gangers. Vormden nueen strakke bar, zitzakken en boten op het IJ het decor, in het goede ouweParadiso zetten de Proms-musici het, bezweet als voetballers na eenwedstrijd, met het publiek op een zuipen aan een smoezelige toog vanspaanplaat.

Smoezelig, maar wel lekker opstandig, klonk Druk van de componisteCaroline Berkenbosch, uit haar leertijd bij Louis Andriessen. Opruiendgromde de tuba mee met de bassnaren van de piano. De Noorse componistAlfred Jansons hangt in het prettig gestoorde speelstuk Tarantella demuzikale provo uit. De pianist John Snijders profileerde zich als blazer,met de slang van een melodica als een speen aan de mond. Een Stravinskiaansmotiefje op de sax leidde tot kwetterende lentevreugde, uitmondend in eenmix van kerkklok en gong.

Waren deze stukken ook tot hun recht gekomen in Paradiso's doffereakoestiek, de breekbare klanken van de Engelsman Laurence Crane hadden baatbij de betere zaal. Fluit en klarinet fluisteren in zijn Movement for 10musicians met gedempt koper. In het middenveld zoemen schaarse noten doorelkaar, met strijkstokken ontlokt aan slagwerk, viool en cello. Meesterlijkis de eenvoudige keyboard-partij waarmee Crane het geheel smaakvol lardeertmet een Hammondorgel-mayonaise.

De Noor Pelle Gudmundsen-Holmgreen tekent in zijn werk reTURNING vooronconventioneel felle harpklanken in een werkzame dialoog met de piano.Origineel is de slagwerkset met hi-hat van een drumstel, een Mahleriaansekoebel en gongs. De sopraan Renate Arends zong fraai in meerdere talen inhet klankschone Les voix du verseau van de Vlaming Karel Goeyvaerts.

Eigentijdse klanken lijken gebaat bij deze verhuizing van de Proms. Devolgende keer mag het zaallicht wel meer dimmen en moet de bar op het'eerste dek' worden versierd met crêpepapier.

Huib Ramaer

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden