InterviewRegisseurs Antebellum

‘Natuurlijk hopen we dat Antebellum iets losmaakt, aanzet tot actie. Maar wel zonder vingerwijzen’

Amerika liegt zichzelf voor over zijn racistische verleden, vinden Gerard Bush en Christopher Renz. Daarover gaat hun griezelfilm Antebellum. Maar het spannende verhaal staat voorop.

Christopher Renz (links) en Gerard Bush in 2016.Beeld Getty

Wie de lange, door een plantage ten tijde van de Amerikaanse Burgeroorlog meanderende openingsscène van de horrorfilm Antebellum ziet, zou wel eens kunnen denken aan Gone with the Wind. Met het verschil dat de wreedheden van de slavernij anders dan in de klassieker uit 1939 hier níét worden toegedekt. Dat is geen toeval, verduidelijkt filmmaker Gerard Bush videobellend vanuit Los Angeles.

‘Onze fascinatie voor die film gaat zó ver, dat we zelfs de originele lenzen van Gone with the Wind hebben bemachtigd. Die hebben we aangepast, zodat ze op onze camera’s pasten. Zo konden we letterlijk door de lens van Gone with the Wind filmen.’

Partner Christopher Renz zit naast hem; ze regisseren samen, wonen ook samen.

‘Als je het mij vraagt, is Gone with the Wind óók een horrorfilm. Er was alleen wat tijd nodig om dat te onthullen. Die film vormt een perfecte tijdcapsule, een markering van Amerika’s drang om zichzelf voor te liegen.’

Lees hier de recensie van Antebellum.

Gone with the Wind ligt al tijden onder vuur, vanwege de racistische inborst van het epos, dat de slavernij en de ‘nobele’ verloren strijd van de Zuidelijke Staten romantiseert. Sommigen menen dat de meest lucratieve film in de geschiedenis (rekening houdend met de inflatie) om die reden maar beter niet meer vertoond kan worden. Daar denken de makers van Antebellum anders over.

Bush, zelf Afro-Amerikaan: ‘Gone with the Wind moet absoluut nog te zien zijn! Juist omdát die propagandafilm tracht uit te wissen wat er zich destijds voltrok in het Zuiden. Het is een artefact van de mentaliteit van 1939, de tijd waarin de film werd gemaakt. Je moet het publiek ook niet onderschatten: dat is heel goed in staat zelf conclusies te trekken.’

In de trailer van Antebellum zien we een Afro-Amerikaanse vrouw (actrice en zangeres Janelle Monaé) die in twee tijden lijkt te leven. Het ene moment zit ze vast op een slavenplantage, het andere moment is ze als socioloog en bestsellerauteur op een boektournee in hedendaags Louisiana. Hoe dat zo komt, valt niet te verklaren zonder spoilers.

Renz: ‘Antebellum begint met een citaat van William Faulkner: het verleden is niet dood, het is niet eens het verleden. Dat zegt uiteraard iets over onze film. En ook over wat we nu meemaken in Amerika. Pas als je het verleden onder ogen ziet, kunnen de wonden helen. Zo niet, dan zal het verleden blijven spoken.

‘Het idee voor de film komt uit een droom die Gerard had, een paar jaar geleden. Hij vertelde me er de volgende ochtend over.’

Bush: ‘Een nachtmerrie. Het voelde als een schreeuw, die dwars door de dimensies ging. Een spirituele ervaring.’

Bush komt uit Houston, in het zuiden. ‘Ik kan zo’n vier, vijf generaties van geweldige zwarte mensen teruggaan. Ik heb ook Frans en Iers bloed. En mijn achternaam is Bush. Ik wil niets negatiefs zeggen over die familienaam, maar voor mij staat die gelijk aan een soort permanent merkteken. Het was níét de naam die mijn voorouders droegen, maar een die ze werd toegewezen.’

Beeld Filmstill

Naar aanleiding van de release van Antebellum publiceerde het Amerikaanse tijdschrift Entertainment Weekly onlangs een groot artikel over de golden age of black horror; een genre dat sinds Jordan Peele’s hit Get Out (2017) rap uitdijde. Bush: ‘Die term, golden age of black horror klinkt als een oxymoron (een stijlfiguur waarin twee elkaar uitsluitende begrippen tóch samenvallen, red.). Ik geloof wel dat we nu verkeren in het gouden tijdperk van het bredere verhaalperspectief. Verhalen over zwarte Amerikanen worden nu ook verteld vanuit het perspectief ván die zwarte Amerikanen.’

Renz: ‘En genrefilms werken heel goed om een boodschap over te brengen. Dat zie je ook in de horror uit de jaren zeventig, waar wij allebei groot fan van zijn.’

Bush: ‘Maar als je film niet spannend genoeg is, en het publiek onvoldoende vermaakt, doet de boodschap er in het geheel niet toe. Dus dat gaat altijd voor: we verstoppen de boodschap in de thrill. Natuurlijk hopen we dat onze film iets losmaakt, aanzet tot actie. Maar wel zonder vingerwijzen of preken.’

Interraciaal ongemak

Antebellum kent dezelfde producent als Get Out, de in 2018 met de Oscar voor beste scenario bekroonde horrorfilm waarin Jordan Peele demonstreert hoe diepgeworteld interraciaal ongemak in de Amerikaanse samenleving is. Get Out  veroorzaakte een opleving van horrorfilms met een sociale boodschap.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden