Beschouwing Prince & Patron

Natuur, Napoleon en Afghaanse nijverheid: dit is de favoriete kunst van prins Charles

Kroonprins stelde de zomertentoonstelling Prince & Patron samen in Buckingham Palace.

Prince Charles en hertogin Camilla bij Prince & Patron. Beeld Royal Collection Trust / Her Majesty Queen Elizabeth II 2018

Wie de staatsiezalen van Buckingham Palace bezoekt, het werkpaleis van de Britse vorstin, krijgt het Franse koningshuis er gratis bij. In de pronkzalen staan Franse Sevres-vazen, borden, stoelen, een schrijfbureau en andere spullen die George IV, als kroonprins, voor een schijntje wist te verwerven bij de uitverkoop die volgde op de Franse Revolutie. Fascinerend is de Tafel van de Grote Commandanten. Deze was gemaakt in opdracht van Napoleon, maar werd na diens definitieve nederlaag door de Franse koning Louis XVIII als dank aan zijn Britse collega geschonken.

Het mooiste ‘Franse’ voorwerp is echter de rood-goudkleurige djellaba van Napoleon die de Britten bij Waterloo uit de koets van de republikeinse heerser hebben gehaald. De cape behoort tot de koninklijke collectie en had een grote aantrekkingskracht op de jonge prins Charles. Om die reden is deze trofee thans een van de honderd stukken van de door de kroonprins samengestelde zomertentoonstelling Prince & Patron in de achthoekige Ball Supper Room. De verzameling biedt een inkijkje in de wereldbeschouwing van de toekomstige koning.

Uiteraard hangen er talrijke portretten van zijn zoons (met hun echtgenotes) en zijn ouders aan de muur, maar de eerste twee tronies zijn die van de twee belangrijkste vrouwen uit zijn leven: Camilla en zijn oma, de moeder van de koningin. Van Diana geen spoor. IJdelheid is de bijna 70 jaar oude Charles niet vreemd, getuige het tentoongestelde drieluik in Van Dyck-stijl dat Susan Crawford van hem maakte en zijn eigen aquarellen van Balmoral, het Schotse buitenverblijf van de Windsors. De enige historische vorst is naamgenoot Charles II, de koning die dol was op vrouwen, theater en kunst. In die volgorde.

Voorbereidende schetsen van prins Harry en prins William (2009). Beeld Nicky Philipps

Tot zover het prins-gedeelte. Belangrijker is de patronage: het werk van kunstenaars die Charles ondersteunt.

De meeste kunstwerken in dit deel van de tentoonstelling komen uit Charles’ privécollectie en zijn gemaakt door alumni van de drie artistieke onderwijsinstellingen die hij heeft opgericht. Er hangt bijvoorbeeld een inktschets van Chris Green, oud-leerling van The Royal Drawing School, met daarop de Londense city, compleet met het opvallende gebouw The Gherkin (de augurk). Ook de jonge kunstenaars die helden van de Battle of Britain hebben geportretteerd komen van deze opleiding. Charles’ lievelingskunstenaar is de natuurschilder Jethro Buck, die met zeven werken vertegenwoordigd is in de ruimte waar donkerrood de overheersende kleur is.

Bij de opening van de bazaar, zoals hij de expositie noemt, zei Zijne Koninklijke Hoogheid geïnspireerd te zijn door zijn reizen door de Gemenebest ‘en de hele wereld’. Dit idee draagt ook de School of Traditional Arts uit, dat de artistieke reflectie moet zijn van een koninkrijk dat de blik naar buiten richt. Onder de meest vervoerende werken zijn de portretten die Hannah Rose Thomas maakte van de gesluierde Yezidi-vrouwen die de IS-terreur hebben overleefd. Het zijn werken die fraai aansluiten bij Our Lady of Tenderness van Irina Bradley, gemaakt met de klassieke verfsoort tempera.

Het hart van de expositie is een houten paviljoen, in Iran gemaakt door de Afghaanse vluchteling Nasser Mansouri (40), bijgestaan door een Iraakse houtbewerker. Mansouri keerde terug naar zijn vaderland, waar hij nu werkt bij Turquoise Mountain, de ambachtsschool van Charles in Kabul. 

De expositie toont zodoende een betrokken en wereldse koning-in-wording, die op een conservatieve manier meegaat met de tijd. Elders in het paleis herinnert de huisraad van de Franse Bourbons aan wat er gebeurt met monarchen die dat niet doen.

Prince & PatronBuckingham Palace, Londen. T/m 30/9.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.