Nationale tv

Typisch tv-verschijnsel: de manier waarop Hilversum een toenemend aantal programma's boven het maaigras uit tilt door ze 'nationaal' te maken....

De lijst nationale tv-programma's groeit en groeit. Het Nederlandse volk spreekt via de nationale uitlaatklep een flink woordje mee. We temperaturen onszelf voor alles. Het Groot Dictee. De nationale intelligentietest. De nationale wetenschapsquiz. De mooiste door onszelf gekozen tv-fragmenten. De uitverkiezing van de sporters van het jaar. De Nationale Nieuwsquiz. De Held van het jaar 2003. De Gouden Loeki van 2003. We vinden, kunnen, denken en voelen als natie heel veel, en we willen het op tv weerspiegeld en bevestigd zien.

Laatstgenoemde wedstrijd was zaterdagavond. De directeur van de TROS komt zelf uit de reclamewereld, en daar zal het ongetwijfeld mee te maken hebben:

we keken dus alweer naar een nationaal gala, en dit keer bejubelden we onze grote reclamemakers. Hun STER-spotjes werden vertoond, en omdat het niet zomaar een tv-programma was maar wel degelijk een nationale gebeurtenis vertolkten Trijntje Oosterhuis en Carel Kraayenhof ook nog eens hun nationale welkomstliedje voor prinses Amalia. Verder blikten beroemde gezichten uit onze eigen nationale tv-reclame vol nostalgie terug op beroemde bier-en melkpakkenspots van jaren geleden, en de boodschap mocht duidelijk zijn: wat een apart volkje zijn we toch.

Het reclamefilmpje over klussen in de badkamer, gemaakt voor het 'vriendenmerk' onder de nationale bieren, won onze nationale uitverkiezing. Beste vertoonde reclame in de Gouden Loeki was trouwens niet Nederlands, maar Belgisch. Over condooms met chocoladesmaak, jawel: melkboer voorziet dagelijks de vrouwen in zijn wijk in hun behoeften, en allen zie je ze elke dag tevreden maar met een compleet verrot gebit afscheid van hem nemen.

VPRO's Tegenlicht vertoonde zondag Circus Schwarzenegger van Alex Cooke, waarin de bewoners van de staat zich uitspreken voor 'Arnold' als hun nieuwe gouverneur. Waar Nederlanders dankzij de firma Multilul BV het imago aankleeft dat we om vijf uur naar huis willen voor een rookworst van Unox, lijkt de Amerikaanse tv het absurdisme van de reclame al ver voorbij. De verkiezing van een gouverneur was in het Californische geval alleen nog maar reclame, show en humor: Arnold snoerde dit najaar de Democraten niet de mond, Arnold won van een porno-actrice, twee gewiekste bierhandelaren, een dwerg en een cowboy.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden