Natalie Merchant

Door alles te mooi te willen doen, is er veel spontaniteit verloren

Gijsbert Kamer

Jammer dat de Amerikaanse zangeres Natalie Merchant zo lang over haar platen doet. Niet alleen omdat ze, inmiddels 50 jaar oud, gezegend is met een prachtstem die sinds de jaren tachtig als zangeres in 10.000 Maniacs alleen maar voller en mooier is geworden.

Maar helaas ook omdat ze haar platen kapot lijkt te produceren. Haar titelloze nieuwe album komt vier jaar na Leave Your Sleep met muzikale bewerkingen van bestaande poëzie en is haar eerste plaat met eigen teksten sinds Motherland (2001).

De plaat bevat opnieuw mooie liedjes op het snijvlak van country, folk en pop, maar het lijkt alsof ze vier jaar in de studio heeft gezeten om werkelijk overal nog een accentje van een strijkje of blazer te zetten.

Terwijl Merchant het allermooiste klinkt in het kleingehouden Seven Deadly Sins. Zelfs hier doen nog zeven muzikanten mee, waar alleen een gitaar volstaan had. Zonde is ook die orkestrale aankleding in het openingsnummer Ladybird. Het leidt af van de mooi doorleefde zang en, zoals vaker, uiteindelijk ook van de sterke teksten.

Door alles te mooi te willen doen, is er veel van de spontaniteit verloren gegaan

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden