Cultuurtip Theater

Nasrdin Dchar brengt een ode aan ‘ja’. Zeg het woord vaker, zeg het luider: hal-le-lu-Ja!

Beeld Ted Parker

Hij wilde er op toneel nu eens echt een feestje van maken. En wat is daarvoor qua setting beter geschikt dan een huwelijksfeest? Acteur Nasrdin Dchar, die in sobere, innemende solo’s als Oumi en DAD eerder al zijn moeder, zijn vader en zijn eigen vaderschap onder de loep nam, stelt in zijn nieuwe voorstelling de liefde centraal. ‘In de setting van een bruiloft kan ik lekker uitpakken. Ik kan zelf allerlei verschillende bruiloftsgasten spelen; acts, sketches en speeches doen, dansen en zingen. Daar heb ik enorm veel zin in.’ Dchar trouwde zelf in 2013, en kan dus ook uit eigen ervaringen putten. De voorstelling zal, toepasselijk, JA, gaan heten.

Maar Dchar zou Dchar niet zijn als hij niet ook een maatschappijkritische boodschap had. De acteur maakt zich druk om spanningen en polarisatie in de maatschappij, en blijft zich daar actief tegen teweerstellen, in zijn voorstellingen, op sociale media, maar ook als medeorganisator van het vreedzame protest Ieder1, in 2016. ‘Ik vind het klimaat in de maatschappij momenteel behoorlijk zorgelijk’, zegt hij. ‘We leven in een nee-klimaat, we verschansen ons in onze eigen bubbel en bekritiseren vanuit daar de ander. Als mens kan ik me daar ook door laten meeslepen en behoorlijk pessimistisch worden. Maar als theatermaker wil ik dat positief bestrijden. Door nadrukkelijk ‘ja’ te zeggen. Ja tegen de ander, ja tegen het compromis, ja tegen de dialoog – ook, nee, júíst met degenen met wie je het niet eens bent.’

Een huwelijk is een contract, zegt hij. Geliefden spreken geloften naar elkaar uit en doen hun best om zich daaraan te houden. Ook bij tegenslag moet je er samen uit zien te komen. De beloften die je elkaar ooit officieel deed kunnen daarbij een hulpmiddel zijn. Dchar: ‘Je zou de samenleving ook als een huwelijk kunnen zien. We moeten het toch samen doen. Welke beloften doen burgers elkaar eigenlijk? En houden ze zich daaraan?’ Zoals je in de liefde steeds voor elkaar moet blijven openstaan en van elkaar kan blijven leren, zo zou dat in de maatschappij ook moeten, vindt hij.

Dchar, die samen met regisseur Floris van Delft pas net is begonnen aan het schrijven van de voorstelling, overweegt daarbij ook in de Grondwet te duiken. ‘De Grondwet is eigenlijk een soort huwelijkscontract, maar die lijkt nu soms ter discussie te staan.’

Natuurlijk is er genoeg om over te somberen. ‘Eenderde van de huwelijken strandt’, beaamt hij. Maar: tweederde dus niet. ‘Ik wil niet degene zijn die aanklaagt, maar die het gesprek aangaat. Het is voor mij belangrijk optimistisch te blijven. Dat maakt mij een gelukkiger mens.’

‘Ja’. Try-outs vanaf 1/2, première op 14/2 (Valentijnsdag), Stadsschouwburg, Amsterdam. nasrdinspeelt.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.