FilmrecensieNasir

Nasir toont het alledaagse leven in India hypnotiserend en oogstrelend ★★★☆☆

Beeld uit ‘Nasir’.

Hij lijkt het niet te horen, dat luidsprekers elke dag over zijn stad heen braken wat precies de ware godsdienst is. De Indiase, poëtisch aangelegde Nasir is druk met andere dingen. Zijn vrouw, die een paar dagen weggaat. De verkoop van sari’s. Het lospeuteren van een voorschot van zijn onwillige baas. Zijn gehandicapte neef.

Autodidactisch regisseur Arun Karthick filmt zijn leven in Coimbatore kalmpjes in Nasir, dat te zien was in de Tiger Competitie van het IFFR en een Nederlandse co-producent heeft. Verwennerij voor de ogen is het, zijn shots van vingers die stof beroeren, een vlieg die over een hand loopt, verfspetters op de muur – voor wie het wil zien, zit schoonheid in het kleine, het alledaagse, terloopse. Maar als de kijker dan bijna in meditatieve staat is, eindigt hij met een klap van een statement. 

Nasir

Drama

★★★☆☆

Regie Arun Karthick

Met Valavane Koumarane, Sudha Ranganathan

78 min., in 19 zalen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden