omslag

Naomi Kleins bestseller is in twintig jaar van kleur verschoten

No Logo begon in het strengste zwart en is nu frivool geel en paars.

Ontwerp Bruce Mau, 1999. Beeld Knopf, Picador
Ontwerp Bruce Mau, 1999.Beeld Knopf, Picador

Met een dreun verscheen eind 1999 Naomi Kleins No Logo – Taking Aim at the Brand Bullies op het wereldtoneel. Ontwerper Bruce Mau onderstreepte het gewicht van Kleins antikapitalistische strijdschrift met een omslag waarin het rode ‘No’ oplicht als een stopteken.

Het ontwerp werkte zo goed, dat het tijdschrift The Economist het twee jaar later zonder toelichting kon parodiëren: de aflevering van 8 september 2001 stak in een identiek zwart omslag met de kop Pro Logo (en de ondertitel ‘Why brands are good for you’).

Omslag weekblad  The Economist, 8 september 2001. Beeld The Economist
Omslag weekblad The Economist, 8 september 2001.Beeld The Economist

Een decennium later was Mau’s vondst nog niet uitgewerkt. Voor de ‘10th Anniversary Edition’ van Kleins bestseller greep de uitgever terug op het ontwerp van de Canadese vormgever – ook al had die zich intussen, ironisch genoeg, krachtig van Kleins opvattingen gedistantieerd.

Ontwerp Vincent Bus, 2001. Beeld Lemniscaat
Ontwerp Vincent Bus, 2001.Beeld Lemniscaat

De Nederlandse vertaling verscheen in 2001 in ‘De kritische reeks’ van uitgeverij Lemniscaat en werd meteen onderscheiden als een van de Best Verzorgde Boeken van het jaar. Het bijbelzwarte omslag van Vincent Bus knoopte aan bij Mau’s ontwerp, maar bleef verder – in Kleins geest – flink tegendraads, met een bolle zijkant, een overdwarse titel en de auteursnaam op provocerend lilliputformaat.

Ontwerp Marc Suvaal, 2011. Beeld Lemniscaat
Ontwerp Marc Suvaal, 2011.Beeld Lemniscaat

Een nieuwe Lemniscaat-uitgave in 2011 introduceerde een stijlbreuk, volgend uit het inzicht dat ook een streng betoog kleur kan gebruiken: ontwerper Marc Suvaal zette de auteursnaam en titel op maximale grootte in fris rood en blauw.

Ontwerp Studio Ron van Roon, 2014. Beeld De Geus
Ontwerp Studio Ron van Roon, 2014.Beeld De Geus

Het kleurenpalet en de kapitalen hielden sindsdien stand, ook nadat de Nederlandse vertaling verhuisde naar uitgeverij De Geus: zie de No Logo-edities uit 2014 en 2017, ontworpen door respectievelijk Studio Ron van Roon en Moker Ontwerp.

Ontwerp Moker Ontwerp, 2017. Beeld De Geus
Ontwerp Moker Ontwerp, 2017.Beeld De Geus

En nu zijn alle remmen los met een frivole midprice-editie van Collins Modern Classics, door ontwerper Jo Thomson bedolven onder een confetti van paars-gele retrovignetten. Geen grap, zegt de uitgever, maar een poging nieuwe lezers te bereiken die de term No Logo niets zegt.

Ontwerp Jo Thomson, 2021. Beeld Collins Modern Classics
Ontwerp Jo Thomson, 2021.Beeld Collins Modern Classics

Naomi Klein: No Logo

Ontwerp Jo Thomson.

Collins Modern Classics; ca. € 13,-.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden