Nacht in de stad niet overtuigend

In David Finchers Fight Club, gebaseerd op de cultroman van Chuck Palahniuk, verandert een slapeloze kantoorklerk 's nachts in een nihilistische vechtersbaas....

Ook in Nacht in de stad van Boris Pavel Conen, gebaseerd op een scenario van Arend Steenbergen, overkomen een rusteloze jongen 's nachts wonderlijke zaken.

Ivar (Mark Ram) woont – in een nabije toekomst, zo lijkt het – met zijn vriendin Sylvia (Nadja Hüpscher) in een polderstadje aan een rivier. Hij werkt thuis, als technisch tekenaar, en wordt met een webcam in de gaten gehouden door zijn opdrachtgever. Zij doet het huishouden en klust in de nieuwe, fijne doorzonwoning die ze samen hebben gekocht. In een buurtje waar allemaal jonge stellen gaan wonen en iedereen elkaar gedag zegt. Alles lijkt koek en ei. De baby kan komen. Maar 's nachts, als Sylvia slaapt, glipt Ivar uit bed en laat hij zich door een mysterieuze veerman (Jim van der Woude) naar de grote stad aan de andere kant van de rivier brengen. Daar, in een tot balzaal omgebouwde kerk, verandert de bedeesde thuiswerker in een feestbeest voor wie geen vrouw veilig is.

Conen (1968) studeerde in 1993 af aan de Nederlandse Film en Televisie Academie. Zijn examenfilm Horror Vacui – over een eindeloze, duistere leegte waar mensen hun lege bestaan vulden met bizarre rituelen – werd bekroond met de Tuschinski Award. Hij regisseerde programma's voor televisie en maakte in 1998 zijn speelfilmdebuut met Temmink: The Ultimate Fight.

In deze gladiatorenfilm, gemaakt als onderdeel van het Route 2000- project waarin vier jonge filmmakers hun visie gaven op het Nederland van de 21e eeuw, moeten zware criminelen elkaar op leven en dood bestrijden voor een uitzinnig publiek.

Hoewel geldgebrek de film ernstig parten speelt – de met plakband en punaises bij elkaar gehouden decors dreigen elk moment onder het geweld te bezwijken – zijn de gevechtsscènes spectaculair. Hetzelfde geldt voor de dansscènes in Nacht in de stad, maar het geheel overtuigt ook dit keer niet. Wat meer dramatische ontwikkeling naast het opzwepende gedans had geen kwaad gekund.

'Laat ze toch allemaal oprotten met hun huisjes en hun kneuterige tuintjes', zegt veerman Van der Woude tegen hem. 'Jij hoort daar niet. Jij bent net als ik. Jij hoort bij de nacht. Waar ben je bang voor?' De kijker weet het allang: Ivar heeft bindingsangst.

Wat rest is een mager verhaaltje over ontrouw en wraak, waarin versnelde beelden van woest overwaaiende wolken de gemoedstoestand van de hoofdpersoon weer eens duidelijk maken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden