Filmrecensie Fête de famille

Naar filmische traditie ontspoort het verjaardagsdinertje in Fête de famille volledig ★★★☆☆

Het moest zo’n feest worden. Speciaal voor de 70-jarige verjaardag van haar moeder is de naar de Verenigde Staten geëmigreerde Claire afgereisd naar Frankrijk. Oké, een beetje labiel lijkt ze wel, als ze doorweekt van de regen met haar complete hebben en houwen in plastic tassen bij haar broer in de auto stapt en vrijwel meteen in huilen uitbarst. Maar na drie jaar volledige afwezigheid, zegt haar broer, is zij een fantastisch cadeau.

Dit is dan meteen duidelijk in het lach-en-een-traan-drama Fête de Famille: dat verjaardagsdinertje gaat naar goede filmische traditie volledig ontsporen. Geheimen zullen op tafel worden gegooid; de façade die alle andere familieleden nog zo keurig ophouden verbrokkelt voor je ogen.

Dat gebeurt ook, al is het scenario van regisseur Cédric Kahn veel tammer dan bijvoorbeeld dat van Festen - een vergelijking die zich onherroepelijk opdringt. De onthullingen zijn minder schokkend dan de film lijkt te beloven en Kahn - die zelf een van de broers speelt - krast niet echt vilein in de hypocrisie van al die brave borsten aan de eettafel, die zodra er juwelen verdwenen blijken te zijn meteen naar de enige donkere jongen in het gezelschap kijken.

Dat komt ook doordat de meeste personages nauwelijks op zichzelf staande mensen worden. Eigenlijk alleen Claire en, vooruit, haar broer Romain (Vincent Macaigne), te oud om nog de losbollige loser te zijn die hij is, die om raadselachtige redenen besloten heeft het hele feest te filmen en – veel raadselachtiger – erin is geslaagd  een beauty van een vrouw aan de haak te slaan.

Gelukkig houdt Kahn Fête de Famille lekker dynamisch met zijn vloeiende cameravoering en weet hij visueel wel raad met de gekke hoekjes in het landhuis – de wc met het hysterische jarenzeventigbehang is heerlijk.

Maar waarop het in Fête de Famille vooral aankomt is het acteerwerk en dat is goed tot uitstekend. Zo valt er weinig aan te merken op  veteraan Catherine Deneuve, die de mater familias op routine neerzet. Emmanuelle Bercot speelt Claire prachtig: ze ziet eruit alsof ze aanvallen van hysterie voortdurend probeert in te dammen en schittert als dat mislukt.

★★★☆☆

Drie sterren

Fête de Famille