Review

Naar aanleiding van dit boek over misstanden in Afrika moest Heineken het boetekleed aantrekken

Boek (non-fictie) - Bier voor Afrika - Het best bewaarde geheim van Heineken

Olivier van Beemen is de horzel van bierbrouwer Heineken in Afrika. Dat doet de onderzoeksjournalist zo goed dat het bedrijf heeft besloten in godsnaam dan maar opening van zaken te geven en hem op allerlei niveaus te woord te staan.

Die inbreng tilt Van Beemens nieuwe boek Bier voor Afrika uit boven de voorganger Heineken in Afrika uit 2015, waarvoor Heineken hem nog zoveel mogelijk buiten de deur hield.

Nu weet Van Beemen een heel aantal gesprekspartners uit het bedrijf te verleiden tot openhartige inkijkjes in het zakendoen onder vaak moeilijke en compromitterende omstandigheden. Er zijn natuurlijk ex-werknemers met wroeging over foute contacten of praktijken, maar juist de Heineken-medewerkers die hem ervan proberen te overtuigen dat dingen nu eenmaal zo gaan in Afrika, of dat het misschien nog erger was gelopen als Heineken zich niet met deze of gene despoot of rebellenleider had ingelaten, versterken het beeld dat Van Beemen wil schetsen: Heineken heeft zichzelf al die jaren veel te bewonderenswaardig voorgesteld.

Het succes qua verkoop en naamsbekendheid kwam in Afrika mede tot stand door dubieuze praktijken, overtreden van eigen gedragsregels, door de vingers zien van corruptie en machtsmisbruik. Over corruptie en belangenverstrengeling: lees de wederwaardigheden van Nigeria-directeur Vervelde en zijn Rwandese echtgenote Clémentine, zakenvrouw.

In alle elf landen waar Heineken brouwt, ging Van Beemen op onderzoek uit en overal stuitte hij op misstanden. Schokkend is de inzet van 'biermeisjes' in Nigeria, die door de plaatselijke pr-mensen werden geacht met klanten seks te hebben. Heineken heeft naar aanleiding van Van Beemens berichtgeving daarover het boetekleed aangetrokken.

Vijf jaar onderzoek heeft Van Beemen in dit boek gestoken. Niet eerder is er zo uitgebreid geschreven over een Nederlandse multinational in Afrika. Hij schrijft het met veel vaart op.

Bier voor Afrika - Het best bewaarde geheim van Heineken

Non-fictie
Olivier van Beemen
Prometheus; 224 pagina's; €19,90.

Waarom Heineken? Vanwege het 'best bewaarde geheim' - bier levert het bedrijf dankzij goedkope productie in Afrika 50 procent meer op dan in het Westen, schat een voormalige directeur. Het gaat Van Beemen niet alleen om Heineken als boosdoener, maar ook als treffend voorbeeld van hoe smerig het vaak toegaat bij multinationals in Afrika buiten het zicht van justitie en media. En hoe de trend van sociaal verantwoord ondernemen wel wordt beleden, maar toch vooral een vorm van gesubsidieerde reclame is.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.