tv-series

Na Netflix, HBO en Amazon stort ook Yahoo zich op de kwaliteitsseries

Opnieuw schaart een groot mediabedrijf zich onder de aanbieders van online kwaliteitsseries. Na onder meer Amazon en Netflix wil nu ook  Yahoo tv-series brengen die kunnen wedijveren met wat bij de concurrentie te zien is. Dat meldt The Wall Street Journal op basis van goed ingevoerde bronnen.

Katie Couric wordt door Marissa Meyer gepresenteerd als nieuwe presentator van Yahoo News. Beeld afp

Het internetbedrijf zou op het punt staan vier series te bestellen. Het zou gaan om comedyseries van tien afleveringen die gemaakt worden met een budget van 700.000 tot een paar miljoen dollar per aflevering - dergelijke megabedragen waren tot enkele jaren terug alleen aan de traditionele tv-zenders voorbehouden. 'Ze hebben dezelfde soort programma's op het oog als Netflix en Amazon', aldus een ingewijde. De CEO van Yahoo, Marissa Mayer, wil de series op 28 april presenteren aan adverteerders. 'We zoeken een hitshow met enorme online aantrekkingskracht', zou Mayer hebben gezegd, doelend op een serie als House of Cards (Netflix), dat wel de gamechanger wordt genoemd op het gebied van streaming tv-series.

Relevant blijven
Mayer probeert sinds haar aantreden in 2013 Yahoo om te vormen van een nogal flets internetmerk tot een merk dat er weer toe doet. Nog altijd maken maandelijks bijna 200 miljoen unieke bezoekers gebruik van het nieuwsportaal, maildienst en zoekmachine - maar als het gaat om uitstraling en relevantie is het allang voorbijgestreefd door giganten als Amazon, Google en Facebook.

Marissa Mayer Beeld reuters
Beeld reuters
 
We zoeken een hitshow met enorme online aantrekkingskracht
Marissa Mayer volgens de WSJ

Katie Couric
Mayer investeerde al in diverse mobiele internet-start ups en kocht in 2013 voor 1,1 miljard euro de 'hippe' bloggerssite Tumblr. Sinds begin dit jaar is de nieuwssectie op Yahoo.com volledig vernieuwd. Daaarvoor trok ze zelfs voor vele miljoenen per jaar de bekende presentatrice Katie Couric aan. 'Katie gaat samen met ons tv-team en een nog verder uit te breiden correspondentennetwerk een nieuw hoofdstuk schrijven op het gebied van digitale journalistiek', zei Mayer vorig jaar. Met videocommercials rond de nieuwsuitzendingen van Couric valt veel meer geld te verdienen dan met de traditionele banners die nu op sites als Yahoo te zien zijn.

En dan is er nu de stap naar 'scripted entertainment', tv-series die de concurrentie kunnen aangaan met series van HBO, Netflix en Amazon. Die hebben al veel succes met hun eigen content, dat al dan niet betaald de wereld overgaat. Om een speler van niveau te blijven, kun je tegenwoordig bijna niet meer zonder.

Beeld reuters
Beeld reuters
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden