Na millenial-pink staat generatie Z klaar om de wereld over te nemen met de volgende kleur: geel

Stefanie Bottelier schrijft wekelijks over mode.

De millennials hebben met roze hun eigen teamkleur en die kleur was qua world domination de afgelopen tijd nogal succesvol en alomtegenwoordig. Maar terwijl de tussen 1980 en 1999 geboren millennials richting middelbare leeftijd gaan (nou ja, uiteindelijk) staat de volgende generatie, Generation Z, klaar om de wereld over te nemen. Zij hebben hun eigen kleur meegenomen: Gen Z yellow. Als je erop gaat letten, is geel ineens overal en net als bij millennial-pink is Gen Z-yellow geen officiële kleurschakering. Alle geelsoorten - van zachte vanille- en banaantinten tot knallend eigeel - lijken eronder te vallen. De zin 'gen Z-yellow is geen kleur, maar een levenshouding' hoor je dan ook vaak (ja, echt). En hoe belachelijk dat misschien ook mag klinken, met de opmars van geel ga je inderdaad denken aan een soort beweging. Het sluipt onze huizen binnen via muren en meubels, de gele auto is bezig met een comeback en, belangrijke graadmeter als het gaat om kleurentrends: Instagram kleurt langzaam geel. En kleren natuurlijk, die zijn ook ineens heel vaak geel. Dat kan even schrikken zijn, de kleur staat niet bekend als een allemansvriend als het gaat om flatteren. Het is ook oppassen geblazen: de verkeerde geelnuance kan de drager zomaar opzadelen met een lijktint. Gelukkig zijn er genoeg varianten om uit te kiezen en het hele probleem kan sowieso worden vermeden door het geel niet al te dicht bij het gezicht te dragen of in de vorm van accessoires.

Waarom geel zo Generation Z is? Goeie vraag. Misschien is het de zonnigheid en de vrolijkheid die het een uitstraling van jeugd en optimisme geeft. Iets wat we wel kunnen gebruiken bij het afschudden van de laatste restjes Russische Beer. Er is één ding dat me wel dwarszit bij dit hele generatiekleurgebeuren. Waarom had mijn demografische cohort - Generation X - eigenlijk geen eigen kleur toen we nog jong en wereldbestormend waren? Misschien kunnen we op onze oude dag proberen er alsnog een te claimen als die van ons. Ik stel voor: lila (gewoon, daarom). Zouden we Gen X-lila met terugwerkende kracht nog groot kunnen maken?

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden