Na Fort Alpha zapt jeugd snel naar andere zender

Weinig programma's van de publieke omroepen doen het onder tieners zo goed als de dramaserie Fort Alpha van de TROS....

HENK BLANKEN

Van onze verslaggever

Henk Blanken

AMSTERDAM

De publieke zenders hebben er een handje van programma's die een specifieke doelgroep bereiken te isoleren. Waar het commerciële Veronica zich juist zo veel mogelijk concentreert op tieners en jongeren, en zelfs marktleider is geworden met tiener-tv, houden de publieke omroepen vast aan hun 'brede' doelstelling. Niet een van de drie publieke netten wil dat streven opofferen om met 'jongerenblokken' steviger te concurreren met Veronica.

De positie van de je-bent-jong-en-je-wilt-wat-omroep is vooral ijzersterk onder tieners. Volgens de dienst Kijk- en Luisteronderzoek (KLO) van de NOS had Veronica in de maand mei onder dertien- tot twintigjarigen een marktaandeel van 22 procent. Dat is meer dan de drie publieke omroepen samen haalden, en ruim het dubbele van het marktaandeel dat Veronica onder alle kijkers haalt (10 procent). RTL 4 kwam op een tweede plaats (19 procent), gevolgd door SBS 6 (13 procent), Nederland 2 (9 procent), Nederland 1 (7 procent) en Nederland 3 (dat met 5 procent even hoog scoort als TMF).

Onder 'jongeren', bij de dienst KLO zijn dat kijkers tussen de twintig en 35 jaar, is de afstand tussen publieke en commerciële zenders wat kleiner, zij het nog steeds groot. Nu is RTL 4 marktleider met 21 procent, gevolgd door Veronica (14 procent), Nederland 2 (13 procent, vooral dankzij sportwedstrijden), SBS (11 procent), Nederland 1 (10 procent) en Nederland 3 (8 procent).

De publieke omroepen scoren relatief goed met komedies als Growing Pains en Roseanne, maar op de lijst van best bekeken programma's onder twintig- tot 35-jarigen in de maand mei halen die het niet bij de echte toppers: afgezien van de Dodenherdenking op 4 mei (die onder de hele groep jongeren het best bekeken was), keken vrouwen het meest naar het Eurovisie Songfestival en naar alle afleveringen van GTST, mannen gingen nog voor de televisie zitten om naar sport te kijken.

De zwakke marktpositie onder tieners en jongeren van de publieke omroep is volgens de dienst KLO een gevolg van de versnippering. Waar voor kinderen inmiddels wel programmablokken zijn ingericht (van vijf tot zes op Nederland 1 met aansluitend een uur op Nederland 3), ontbreekt die geconcentreerde aandacht voor andere leeftijdsgroepen. Adverteerders vinden dat vervelend, omdat zij het liefst tussen twee programma's inkruipen die voor dezelfde doelgroep bestemd zijn.

De Holland Media Groep (RTL, Veronica) doet dat slimmer, maar is ook niet tegen alles opgewassen. Zo maakte RTL 4 de afgelopen week zware tijden door vanwege extreem slecht weer in Luxemburg, waar vandaan wordt uitgezonden. De zender was soms uren uit de lucht. RTL 4 behaalde de afgelopen week dan ook een marktaandeel van 'slechts' 16,9 procent. In de tweede week van juni was SBS 6 opnieuw de op een na grootste commerciële zender, nipt voor Veronica.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden