Review

Na dertig jaar is De Materie nog steeds een werk zonder weerga

De zinderende gelaagdheid van het veelzijdige De Materie kent zijn weerga niet. De zaal van het muziekgebouw was bijna te klein voor de overweldigende klankmassa die de monsterbezetting voortbracht.

Frits van der Waa
Reinbert de Leeuw tijdens een repetitie met het Residentieorkest in 2013 Beeld anp
Reinbert de Leeuw tijdens een repetitie met het Residentieorkest in 2013Beeld anp

In het grote en veelzijdige oeuvre van Louis Andriessen is De Materie nog altijd het grootste en in veel opzichten veelzijdigste werk. Met een lengte van een kleine twee uur bevindt het zich op verschillende kruispunten: tussen symfonie en muziektheater, tussen ratio en emotie en tussen verschillende tijdsgewrichten. Het is geschreven voor een bovenmaats ensemble, en versterkte stemmen van een koor, sprekers en solisten. Het is wereldwijd uitgevoerd, maar in Nederland is het sinds de allereerste scenische opvoering in 1989 nog maar enkele malen in de concertzaal te horen geweest.

De Materie

Klassiek

Louis Andriessen
Door: Asko|Schönberg + Ensemble Academie o.l.v. Reinbert de Leeuw

5/4, Muziekgebouw, Amsterdam. Herh: Den Haag, 8/4.

In dat eerste deel weerde tenor Georgi Sztojanov als de Nederlandse fysicus Gorlaeus, te midden van het mokerende orkestgeweld. Een enorm contrast met de versobering die intreedt in het tweede deel, Hadewych, met een prachtige solopartij van Kristina Bitenc. Toch is ook dit steeds serener wordende deel bijna even veellagig als de overige drie. In het burleske deel drie De Stijl en het opnieuw verstilde slotdeel hoor je bovendien waar die monsterbezetting toe dient: zowel voor het opbouwen van zinderende klanken als voor het aanbrengen van kleurverschillen tussen die lagen. Na dertig jaar is De Materie nog steeds een werk zonder weerga.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden