Na de opera de rust van het weiland

De bezoekers van Opera Spanga moeten regen en andere ongemakken voor lief nemen. Maar dat draagt allemaal bij aan het saamhorigheidsgevoel....

'Een modern, grootstedelijk verhaal, verteld in het Friese weidelandschap.' Zo begint Buwalsky, A Road Opera van Opera Spanga, genoemd naar het dorpje waar het gezelschap sinds 1989 opera's uitvoert. Tot nu toe waren het vertolkingen van bestaande opera's, maar Buwalsky ging donderdag in Friesland in wereldpremière.

De Amerikaan Jonathan Levi schreef het libretto over Buwalsky (Peter Michailov), de onaantrekkelijkste man ter wereld, die secretaris is op een politiebureau in de stad. Hij verdringt de realiteit door te kijken naar de actie-soap Lada, genoemd naar de aantrekkelijkste vrouw ter wereld (Klara Uleman), die met haar minnaar Franco (Charles Alves da Cruz) op de vlucht is na een misdrijf.

De man die Lada en Franco op de hielen zit is The Inspector (Wil van der Meer). In aflevering 861 ziet Buwalsky achtervolgingen per boot, auto en vliegtuig – bewust knullig verfilmd, speciaal voor de opera. De muziek van componist Mel Marvin is gebaseerd op muziek uit James Bondfilms, B-thrillers en film noir.

Opera Spanga is theater op locatie, al is er aan het samenspel tussen omgeving en het theater weinig aandacht besteed. De cateringtent en vooral de grote tent waar de voorstelling plaatsheeft zijn wit, rechthoekig en lomp. Het vloekt met het weidse, groene landschap waar tot aan de horizon alleen maar bomen en boerderijen te zien zijn.

Maar de setting heeft ook charme. De open tent met bar ziet er uitnodigend uit. En de caravans van de cast en crew die in carré naast het operaterrein staan opgesteld versterken het gevoel dat hier iets gecreëerd wordt buiten het gewone om.

Al uren voor de voorstellingen komen mensen naar het weiland van Jacob en Cobi de Wolff om vast wat te eten. Hun opklapbare picknicktafel moet worden opgezet onder de tent met bar, want rond etenstijd trekt er een flinke bui over Spanga.

Ook in de tent moeten de operaliefhebbers ongemakken voor lief nemen. Het is drukkend warm, en de toeschouwers moeten flink doorschuiven om ook de laatste gasten in te passen.

Het draagt allemaal bij aan het saamhorigheidsgevoel. Opera Spanga krijgt veel sympathie van het publiek. Al verlangen een paar vaste bezoekers wel terug naar de keren dat de tent in ieder geval half open was, zodat er frisse lucht binnenkwam en het landschap het decor vormde.

Buwalsky kan niet in de open lucht worden opgevoerd. Zelfs de deuren van de tent moeten dicht, omdat het grote filmscherm dat centraal staat in het decor anders niet goed te zien is in het zomeravondlicht.

De opera begint met een aflevering van Lada, maar de 'werkelijkheid' op het toneel en de fictie op het scherm raken al snel verweven. Buwalsky en Lada slaan in de tweede akte samen op de vlucht uit de stad naar het platteland, de achtergrond van de Road Opera. De aantrekkelijkste vrouw ontdekt verwantschap met de onaantrekkelijkste man op aarde: ook hij wordt seksueel lastiggevallen, vanwege zijn onweerstaanbaar mooie handen.

Even zijn ze samen, maar uiteindelijk realiseert Buwalsky zich op het kantoor van zijn baas, mrs. Johanssen, – gespeeld door Jasmin Besig die ook de buurvrouw, de barvrouw en de verpleegster is, en dus de rol van Everywoman vertolk –, dat hij Nobody is. Dan wordt het scherm zwart.

Buiten voltrekt zich het wonder van theater op locatie. Na de hectische opera in de warme zaal, wacht niet een helverlichte foyer maar de rust van het platteland en de verkoeling van een zomeravond na een flinke bui.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden