AchtergrondMemphis Depay clothing

Na de hoed heeft Memphis Depay nu ook een eigen kledingmerk

Het Engelstalige persbericht waarmee Memphis Depay zijn eigen kledingmerk aankondigt, kan haast niet harder ronken. Vrij vertaald opent het met: ‘Het productieve, ondernemende talent Memphis Depay is niet alleen een voetballer van wereldklasse en een snel opkomende muziekartiest, maar onthult hierbij de aanstaande lancering van zijn eigen kledingmerk: Memphis Depay Clothing.’

Memphis Depay heeft zijn eigen kledingmerk gelanceerd: Memphis Depay Clothing.Beeld mdc

Woensdagnacht is de de online lancering. Voor de 26-jarige spits van het Nederlands elftal was ‘fashion van jongs af aan een passie dus dit was een vrij voor de hand liggende stap’. Dat is het inderdaad. In die zin dat Depay aansluit in een lange, almaar uitdijende rij van (oud-)profvoetballers die de mode in gaan.

Lang was Johan Cruijff praktisch de enige Nederlandse voetbalprof met een eigen kleding- en schoenenmerk. Cruyff Sports Wear werd na een herstart Cruyff Classics, en is behoorlijk succesvol. Beroemd is het relaas van Cruijffs ploeggenoot Tscheu La Ling die toekomst zag in jassen van kurk. Hij bleek alleen een van de weinigen. De meeste profs hielden het bij een modewinkel die ze samen met hun vrouw bestierden zoals Coen Moulijn, Faas Wilkes en later Royston Drenthe.

Tegenwoordig roffelt er zowat maandelijks een profvoetballer op zijn sociale media-trom om te melden dat er een eigen label, merk of kledinglijn is geboren. Van minder bekende (oud-)spelers als Dominique van Dijk (Leger des Steils), Johan Pater (Helemaal knettah) en Fabian Serrarens (Presidentials) tot (oud-)internationals als Frank en Ronald de Boer (Twinlife), Frank Rijkaard (Underjeans), Daley Blind (Vingino by Daley Blind) Ruben Schaken (Bychess), Urby Emanuelson (Eserocca) en Quincy Promes (Mask qp).

Memphis Depay in zijn eigen kleding: Memphis Depay Clothing.Beeld mdc

Slechts sporadisch groeit zo’n merk uit tot een miljoenenbedrijf zoals Balr., opgezet door Demy de Zeeuw met collega’s Eljero Elia en Gregory van der Wiel, lukte.

Van onder meer Eleven van Marc Overmars, Jourmain van Jeremain Lens en GZ The Brand van Gianni Zuiverloon werd al snel weinig tot niets meer vernomen.

Statussymbool

Oud-voetbalprof en kledingontwerper Kurt Elshot kijkt met een glimlach naar de mode onder voetballers om ‘iets in de mode’ te gaan doen. ‘Bijna iedereen met geld en roem wil zijn imago neerzetten met statussymbolen als auto’s, reizen en kleding. Vooral mode is een hot item geworden, ook onder mannen. Je hebt als profvoetballer best wat vrije tijd. Je ziet ook vaak dat hun vrouwen een hand erin hebben.’

Er is een aantal eigenschappen uit het profvoetbal die een modeondernemer goed kan gebruiken, vertelt Elshot. ‘Stressbestendigheid, werken in teamverband en discipline. Het verschil is dat er als profvoetballer van alles voor je geregeld wordt. Als ondernemer in de mode moet je zelf achter van alles aan.’

Memphis Depay in zijn eigen kleding: Memphis Depay Clothing.Beeld mdc

Dat beaamt Ruben Schaken. Hij zette Bychess op toen hij nog in Azerbeidzjan voetbalde, maar wist er pas terug in Nederland een bescheiden succes van te maken. ‘Omdat ik erbovenop zat. Werknemers denken: hij heeft knaken, is voetballer dus ik kan wel wat minder hard voor hem rennen. Daarbij: als ik zelf langs winkels trok om mijn kleding te verkopen, ging het makkelijker. Zeker in de regio Rijnmond had ik nog een bekende naam door mijn tijd bij Feyenoord. Ik hielp soms zelf een avondje in de winkel met passen en adviezen geven. Dat genereert goodwill.’

Elshot ziet weinig voetballers vanuit een originele visie werken. ‘Het is meer een sneeuwbaleffect. Een voetballer begint ermee, de ander ziet dat, en vindt dat ook tof. Ze kijken wat ze zelf dragen en geven er dan een iets andere draai aan. Niets mis mee. Voor mij is dat niet echt ontwerpen.’

Elshot volgde diverse cursussen om ambachtelijk kleermaker en ontwerper te worden. ‘Ik maakte zelf stukken met de hand op bestelling, had mijn eigen lijn. Maar er zijn een paar grote modehuizen die alles daaronder kapot drukken, dat maakt het zo moeilijk.’

Mode

Middels ‘keihard werken’ houdt Elshot het al zo’n tien jaar vol in de modewereld, sinds 2018 alleen nog via modewinkel. Gianni Zuiverloon, inmiddels ook oud-prof, stapte al uit de branche voordat zijn GZ The Brand-kleding op de naaimachine lag. ‘Ik vond mode altijd heel interessant, ben me er steeds meer in gaan verdiepen. Ik las modebladen en had abonnementen op informatieve modesites.’

Memphis Depay in zijn eigen kleding: Memphis Depay Clothing.Beeld mdc

Het opzetten van een eigen merk is ‘nog wel leuk’. ‘Maar ik zat de hele dag aan de telefoon met producenten, mijn ontwerpster, klanten; van alles. Ik wilde eigenlijk echt nieuwe dingen ontwerpen, met bijzondere pasvormen en materialen, maar stapte vrij snel over naar meer standaarddingen als truien en petjes met een logo zoals veel voetballers uitbrengen. Het is echt een risico-investering. Als profvoetballer heb je misschien wat meer vrije tijd, maar je moet er echt 24/7 mee bezig zijn.’

Hoewel de mislukkingen de succesverhalen ruimschoots overstijgen heeft Memphis Depay Clothing een behoorlijke kans van slagen denken ervaringsdeskundigen Elshot, Schaken en Zuiverloon. Alleen al doordat hij via Instagram bij meer dan 10 miljoen volgers zijn waar onder de aandacht kan brengen.

Schaken wijst op zijn financiële mogelijkheden ‘om goede mensen om zich heen te verzamelen.’

Elshot: ‘Hij is geloofwaardig. Je ziet dat hij oprecht iets met mode heeft.’

Memphis Depay in zijn eigen kleding: Memphis Depay Clothing.Beeld mdc

Depay draagt van kindsaf graag opvallende, extravagante kledingstukken. Nadat hij zich een keer bij het Nederlands elftal meldde met een hoed op was hij dagenlang onderwerp van gesprek.

Desondanks zal de eerste collectie van Memphis Depay Clothing (MDC) bestaan uit ‘cleane, simpele, draag- en betaalbare kleding’, waarbij het logo (een poppetje dat, net als Depay na een doelpunt, de vingers in de oren heeft) de grootste onderscheidende factor is. Dat logo staat voor ‘blind en doof voor de wereld zijn’, voor openstaan voor kritiek, maar vooral je eigen pad volgen. Dat dat pad in dit geval aardig platgetreden is, vormt geen beletsel.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden