FilmrecensieGet Duked

Muzikale trip Get Duked is geestige en brutale komedie over helden die weten dat ze losers zijn ★★★★☆

Met zijn speelfilmdebuut bewijst Ninian Doff zich als een getalenteerd regisseur. Hij heeft hart voor jongens zonder toekomstperspectief.

Beeld Filmstill

Gevaren loeren overal tijdens de survivaltocht van Duncan, Dean, Ian en DJ Beatroot. De vier Britse tieners zijn gedropt in de Schotse Hooglanden, waar ze hun doorzettingsvermogen moeten tonen om niet te verdwalen of verhongeren, en zodoende mee te dingen naar de Prijs van de Hertog van Edinburgh. Alleen de brave Ian doet uit vrije wil aan de competitie mee; voor de andere drie fungeert het barbaarse uitstapje als boetedoening. Ze waren op school niet langer te handhaven.

De landkaart wordt gebruikt om joints van te rollen, dus naar die prijs kunnen ze fluiten, maar doorzettingsvermogen tonen de jongens wel tijdens de beproevingen die de Schotse filmmaker Ninian Doff voor ze in petto heeft. In Get Duked is het niet alleen de ruige natuur, maar vooral een moordlustige hogere klasse die het op de minder geprivilegieerde jeugd heeft voorzien. De jongens zijn prooi voor de jagende aristocratie, die vindt dat ‘het ongedierte moet worden uitgeroeid’.

De maatschappijkritiek ligt er nogal dik op, maar dat geldt voor alles in deze zwarte komedie, die geregeld met veel plezier uit de bocht schiet. De grappen over drugs, raps, konijnenkeutels, boeren en stadsjongens zijn niet allemaal even sterk, maar ze worden met overtuiging gebracht en volgen elkaar in hoog tempo op.

Onder de eerdere titel Boyz in the Wood was Get Duked begin dit jaar een van de publiekslievelingen op het International Film Festival Rotterdam, waar de film tot de lichtere kost behoorde. Toch schemert er wel een serieuze toon door alle meligheid heen. Doff heeft duidelijk hart voor de jongens zonder toekomstperspectief, die zelf ook wel beseffen dat ze losers zijn. In Get Duked worden ze helden, maar niet zonder een enorme dosis geluk. Normaal gesproken, laat Doff zien, is het wel degelijk de rijkere klasse die overwint. ‘Wij komen altijd overal mee weg’, zeg een adellijke moordenaar (Eddie Izzard achter een eng masker) tegen de jongens.

Ondertussen is Get Duked vooral een geestige, slapstickachtige, brutale en muzikale trip, die duidelijk Doffs achtergrond als gevierd maker van muziekvideo’s verraadt. Met zijn speelfilmdebuut bewijst hij zich niet alleen als een getalenteerd regisseur, maar ook als scenarioschrijver. Het script van Get Duked zit verdraaid slim in elkaar – ook daarin is de komedie scherper dan het door de drugsdampen lijkt.

Get Duked

Komedie

★★★★☆