Muzikale onthaasting voelt als tijdrekken

muziek Een muzikaal pleidooi voor onthaasting kwam zaterdag in een actueel licht. Even niet twitteren, bloggen en sms’en over het gevallen kabinet of simultaan surfen en zappen, maar luisteren in het Muziekgebouw aan ’t IJ naar drie ‘meditatieve’ premières die de Radio Kamer Filharmonie (RKF) en dirigent Otto Tausk als...

Lonneke Regter

Programmeur Robert Nasveld had dit concert niet beter kunnen timen. Ontvrienden werd verkozen tot woord van het jaar; het verwijst naar onthaasting, een begrip uit de jaren negentig dat een opleving kan gebruiken.

Er was sprake van een totaalconcept. In de hal stonden twee levende standbeelden, garderobemedewerkers namen alle tijd voor de jassen en het duurde ongekend lang om in de pauze een drankje te bemachtigen.

Het muzikale gedeelte slaagde er volledig in om te voelen als tijdrekken. Il tempo giusto van Cornelis de Bondt (1953) ging aan kop, een deel van twintig minuten uit Gran Sinfonia die hij nog moet voltooien. Tergend langzaam veranderden orkestrale weefsels van toonhoogte in een tempo dat treiterend door emmerde. Geluid aanzwellen en afzwakken leek het eerste kwartier de grootste zorg van Tausk en de RKF. Taaiheid werd tot slot ingewisseld voor vleugjes ontspannende swing.

In Piano Concerto (The Solway Canal), een nieuw werk van de Schot Gavin Bryars, dat meteen op cd werd gezet, wisselden zoet-zilte pianomelodieën en blokjes gregoriaans aandoend mannengezang, ondersteund door wollige orkestgolven elkaar af. De statige koorklanken van Cappella Amsterdam op twee gedichten van Edwin Morgan schiepen afstand; meeslepend pianospel van Ralph van Raat zorgde voor een dromerige, slaapverwekkende sfeer.

Het celloconcert Celo van de Fransman Pascal Dusapin begon levendig met korte, kleurrijke dialogen, verstilde momenten en hysterisch cellogesnik, vertolkt door de soliste Sonia Wieder-Atherton. Maar fraaie diepgang mondde uit in verslapping.

Lonneke Regter

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden