Muziekindustrie juicht om eerste groei sinds 1999

Voor het eerst sinds 1999 is de omzet van de muziekindustrie gegroeid. De toename in 2012 bedroeg 0,3 procent. Dat blijkt uit een rapport van de internationale brancheorganisatie IFPI dat dinsdag verscheen.

Het Spotify-logo op een vinylplaat. Beeld DPN Digital

De stijging wordt met gejuich begroet. Hoewel het volgens sommige betrokkenen te vroeg is om van een kentering te spreken, zegt IFPI-baas Frances Moore: 'We zijn op de weg naar herstel. Er hangt een haast voelbare opwinding in de lucht.'

Vrije val
Na het hoogtepunt in 1999 belandde de platenbranche in een vrije val. Door het uitwisselen en downloaden van liedjes via internet, in eerste instantie door toedoen van diensten als Napster, verloor de muziekindustrie 40 procent van zijn omzet.

Door de ontwikkeling van iTunes en andere legale online-alternatieven lijkt de daling nu enigszins tot staan gebracht. Wereldwijd verkocht de branche in 2011 voor 16,4 miljard dollar (12 miljard euro) aan muziek. In 2012 ging het om 16,5 miljard dollar.

Verkoop online
De groei is uitsluitend te danken aan de verkoop online. De omzet van tastbare producten zoals cd's en vinyl platen daalde van 2011 op 2012 met 500 miljoen dollar. Wereldwijd maken die nog wel het grootste deel van de markt uit, maar in bijvoorbeeld de Verenigde Staten en de Scandinavische landen heeft de omzet van downloads en streaming muziekdiensten die van het fysieke product ingehaald.

Volgens het IFPI-jaarverslag maakt naar schatting 32 procent van alle internetgebruikers zich nog steeds regelmatig schuldig aan illegaal downloaden van muziek. IFPI-baas Moore noemt dat aandeel onvergelijkbaar met andere branches. 'Welke andere industrie heeft te maken met klanten van wie eenderde in staat is kopieën van zijn producten dankzij illegale diensten te verwerven?'

Op de bodem
Mediaconsultant Mark Mulligan van het Britse bureau MIDiA zegt dat de muziekindustrie het lek nog lang niet boven heeft. 'We bevinden ons waarschijnlijk op de bodem, maar dat is zo marginaal dat er best nog twee jaar kunnen volgen waarin het minder wordt.'

Mulligan acht het onwaarschijnlijk dat de platenindustrie de verloren omzet ooit nog kan terugwinnen. Het publiek van incidentele cd-kopers zoekt in toenemende mate zijn heil bij gratis diensten als YouTube, muziekkanalen op tv of internetradio. Mulligan omschrijft het als 'een geval van gecontroleerde afname'. Hij voorspelt 'een duurzame, maar kleinere markt die is gebaseerd op muziekliefhebbers die zich betrokken voelen'.

 
We bevinden ons waarschijnlijk op de bodem, maar dat is zo marginaal dat er best nog twee jaar kunnen volgen waarin het minder wordt.
Mark Mulligan, mediaconsultant
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.