CD-recensiepop

Muziek uit de ‘vault’ van Prince is niet onaardig, maar geniale meesterwerken zijn het zeker niet (drie sterren)

CD-recensie - Prince (pop).

Beeld RV

De veel te vroege dood van Prince in april 2016 had voor de fans toch nog een heel klein voordeel. Eindelijk zou er een greep gedaan kunnen worden in de enorme kluis met onuitgebracht materiaal. De eerste volledig uit de banden in deze zogeheten ‘Vault’ samengestelde uitgave ziet nu bijna tweeënhalf jaar later het licht.

Het betreft opnamen die Prince in januari 1983 alleen met zijn piano opnam. Hij was toen 24 jaar en trof de voorbereidingen voor de opvolger van zijn album 1999, die een jaar later als Purple Rain zou uitkomen.

‘Is that my echo?’, horen we hem vragen aan technicus Don Batts die de vijfendertig minuten durende sessie aan de piano opnam. Wat volgt is op kant één van de ook op elpee uitgebrachte, mooi verzorgde uitgave, een lange medley waarin Prince begint met het later als B-kantje van When Doves Cry verschenen 17 Days. Hij hamert lekker op de toetsen en je hebt bijna zeven minuten geen idee waar hij naartoe gaat. Had hij zelf waarschijnlijk ook niet, totdat hij ineens met een paar regels uit het liedje Purple Rain komt. Aan zijn pianospel hoor je pas goed hoe groot de invloed van de jazzy akkoorden van Joni Mitchell op zijn muziek was. Zeker als hij na anderhalve minuut een stukje van haar A Case Of You speelt.

Zo koppelt hij fragmenten van bekend geworden en onbekend gebleven liedjes aan elkaar. Op kant twee horen we twee lange pogingen tot nieuwe nummers. Eerst een niet ongeestige soort rap, waarin Prince klinkt als een kruising tussen James Brown en Tom Waits. Net als het laatste stuk Why The Butterflys, is dit Cold Coffee & Cocaine een nummer dat ergens begint maar nergens uitkomt en dus ook nooit is afgemaakt. Geen geniale meesterzetten op dit album, maar wel leuk om Prince zo aan de piano te horen repeteren.

Prince: Piano & Microphone 1983. Warner Music.