De gidsThrillers

Muziek en misdaad: een geslaagd verbond, zeker in de verrassende thrillers van Matt Wesolowski

Rob van Scheers Beeld Sabine van Wechem
Rob van ScheersBeeld Sabine van Wechem

Popsterren zijn geknipt voor een rol in een thriller. Wil je iets écht vernieuwends? Lees dan Matt Wesolowski.

Rob van Scheers leidt u door de wereld van de thriller. Hugo Blom doet dat volgende week over luisterboeken, Pjotr van Lenteren praat u daarna bij over jeugdboeken.

Luna Johns – wie kent haar niet? Net geen Madonna, noch Lady Gaga, maar wereldwijd trekt ze evenzogoed volle stadions. Haar laatste album maakte ze tien jaar geleden, voordat ze in een zelfgekozen retraite ging. Nu denkt ze aan een comeback, maar Luna Johns is intussen een ander mens geworden. Geen glamour meer, eerder een ambassadeur voor het spirituele. Op zoek naar haar roots keert Luna Johns, die eigenlijk Lena Johanson heet en van 1977 is, vanuit Amerika terug naar Doggerland. In het diepste geheim werkt ze aan een nieuwe plaat, maar plotseling blijkt ze als bij toverslag verdwenen. Paniekaanval? Divagedrag? Ontvoerd?

Ziedaar de hoofdlijn van Tussen de duivel en de zee (Luitingh-Sijthoff; € 20,99), de derde episode uit de populaire Doggerlandreeks van de Zweedse thrillerschrijver Maria Adolfsson. De fictieve eilandengroep Doggerland – die tussen het Verenigd Koninkrijk en Denemarken in de Noordzee ligt – vormt het decor. Hoofdpersoon is Karen Eiken Hornby, een politie-inspecteur met een getroebleerd verleden, ze nadert inmiddels de overgang. Zoveel leerden we al uit de delen Misleiding: Doggerland 1 (2018) en Stormwaarschuwing: Doggerland 2 (2019). En nu moet ze – tussen het opsporen van een serieverkrachter door – achter de verdwenen zangeres aan, al heeft zij weinig op met het sterrendom van Luna Johns.

null Beeld Luitingh-Sijthoff
Beeld Luitingh-Sijthoff

Aardig bedacht. In al hun extravaganza zijn popsterren natuurlijk geknipt voor een rol in een thriller. Roem, macht, een excessieve levensstijl, haat en nijd, #MeToo en er gaat een boel geld om in die wereld. Waarom het verzamelde Scandinavische thrillergilde nooit een fijne misdaadroman heeft geschreven over de verdwenen Abba-miljoenen en hun manager Stig Anderson, is mij een raadsel.

Andere voorbeelden van het geslaagde verbond tussen misdaad en muziek zijn er gelukkig voldoende. Goede keuze is de cultreeks The Vinyl Detective (vijf delen inmiddels) van de Engelse schrijver Andrew Cartmel. Kostelijk vermaak, waarin de naamloze hoofdpersoon – platengek, Londenaar – op zoek gaat naar zeldzaam vinyl maar telkens over een misdaad struikelt die hij als amateur-detective dan maar moet zien op te lossen.

Je hebt een verhalenbundel van meerdere auteurs die zich laten inspireren door de vogels van diverse pluimage uit de liedjes van Lou Reed (Dirty Boulevard; 2018). Of denk aan Trouble in the Heartland – Crime Fiction Based on the Songs of Bruce Springsteen (2014). Klassieker in dit genre is Kinky Friedmans A Case of Lone Star (1987) waarin een seriemoordenaar tekstfragmenten van countryheld Hank Williams naast zijn lijken legt: Hey Good-Lookin… én andere nummers.

null Beeld Orenda Books
Beeld Orenda Books

Zo swingend is Doggerland 3 nu ook weer niet, maar als thriller zit-ie bekwaam in elkaar. En het vrouwelijke perspectief van Karen Hornby is tussen de regels door goed uitgewerkt. Maar mocht je iets werkelijk vernieuwends willen lezen in het misdaadgenre, dan kom je uit bij de Britse auteur Matt Wesolowski. In zijn zojuist verschenen thriller Deity (te vertalen als ‘Godheid’) zoomt hij in op leven en dood van de megapopster Zach Crystal – wie kent hem niet? Verteller is onderzoeksjournalist Scott King, die een eigen podcast runt: Six Stories. Hij belicht Zach Crystal – in opspraak geraakt omdat hij tienermeisjes op zijn landgoed uitnodigde, als een soort Michael Jackson – vanuit zes wisselende gezichtspunten. Opgeschreven als een collage: met knipsels, YouTube-filmpjes, interviewfragmenten – het puzzelen met al die info mag de lezer zelf doen.

De Wesolowski-methode groeide uit tot een veelbekroonde reeks, The Six Stories Series, waarvan Deity (import; € 13,99) inmiddels deeltje vijf is. Bij uitgeverij Bruna zijn ze nu begonnen aan een inhaalslag, want episode 1 – Six Stories (€ 20,99) – is onder dezelfde Engelse titel afgelopen januari verschenen in het Nederlands. Benieuwd of die verfrissende collagetechniek ook bij ons aanslaat.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden