Review

Musical You're the top mist theatraliteit - het is allemaal te braaf, te weinig geëxalteerd

Het was niet minder dan een sensatie, 22 jaar geleden, de première van You're the top. Een geheel Nederlandse musical over een typisch Amerikaans onderwerp: de Amerikaanse songwriter Cole Porter (1891-1964).

Beeld uit de musical You're the top Beeld Ben van Duin

Niet alleen was het een van de eerste biografische musicals, ook het feit dat allround-acteur Willem Nijholt de hoofdrol speelde, pakte verbluffend goed uit. Nijholt bleek de perfecte vertolker van de even flamboyante als benepen en tenslotte ronduit cynische Cole Porter.

Diens leven en carrière bevatten voldoende materiaal voor een musical: niet alleen vanwege de geweldige songs die tot het standaardrepertoire behoren, maar hij was ook homoseksueel, trouwde toch met een steenrijke vrouw, kreeg een ernstig ongeluk en belandde in een rolstoel. Een nieuwe opvoering zat er al lange tijd in, maar het wachten was op de ideale opvolger van Nijholt. Dat werd uiteindelijk Paul Groot.

Het weerzien afgelopen maandag op de première in de Stadsschouwburg Utrecht viel helaas niet mee. Bij aanvang treffen we Cole Porter in 1958 met zijn jonge bediende Bobby in zijn buitenhuis. De tafel is gedekt voor veel gasten maar ze zeggen stuk voor stuk af. Porter is een nare, klagende man geworden die nauwelijks nog vrienden over heeft.

You’re the top

Door: American Songbook Productions
Concept: Cor Franc
Script: Pieter van de Waterbeemd, regie Gijs de Lange.
In Stadsschouwburg Utrecht 22/01

Vanuit deze eenzaamheid wordt het verhaal van zijn leven en werk in hink-stap-sprong verteld. Vaak met inzet van zijn songs - soms in zijn geheel gezongen, dan weer verpakt als medley. Ze komen allemaal voorbij: From this moment on, I love Paris, Just one of those things, Let's misbehave, Love for sale, Miss Otis Regrets en het schitterende Everytime we say goodbye. Dat laatste wordt door Paul Groot gezongen en is illustratief voor wat aan deze productie ontbreekt: lef, losheid, swing, brutaliteit, plezier, eigenheid vooral. Het is allemaal keurig en schools - meer een invuloefening dan een show waar urgentie vanuit gaat.

Vorig seizoen speelde Groot de perfecte titelrol in Robert Long, de musical. Hollandse kleinkunst, geëngageerd en sympathiek. Als zanger past hem dit Amerikaanse repertoire een stuk minder. Naast hem is Marjolein Keuning zijn vrouw Linda, die hem toestaat af en toe een jongeman in te huren. Ze zingt een paar mooie liedjes, maar ook zij is te braaf, te weinig geëxalteerd. Tekenend is dat de showblokjes van het ensemble nog het meest spetteren - met daarin onder meer de barokke Marcel Jonker en het nieuwe jonge talent Jochem Smit, een gast om in de gaten te houden.

Wat You're the top mist is theatraliteit, zo simpel is het eigenlijk. Of zoals de oude Nijholt zou zeggen: pizzazz!

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden