Musical The Bridges of Madison County is beter dan de film

De musical blijkt dus beter te zijn dan de film. The Bridges of Madison County gaat over de korte buitenechtelijke affaire van een Italiaans-Amerikaanse huisvrouw en een fotograaf van National Geographic op het platteland van de staat Iowa in 1965. In de week dat Francesca's man en kinderen met elkaar op pad zijn, komt de charmante fotograaf Robert Kincaid het erf opgereden om de weg te vragen naar een overdekte brug die hij op de kiek wil zetten. Jazeker, die brug wil Francesca hem wel even laten zien.

Beeld Bob Bronshoff

Waar deze overzichtelijke verhaallijn in de film met Clint Eastwood en Meryl Streep uit 1995 nogal lang uitgesponnen tot ons komt, zijn in de Amerikaanse Broadway-musical uit 2014 alle stadia van de affaire - de ontluikende gevoelens, het geluk, de twijfels, de schuldgevoelens - voorzien van weelderige, Tony Award-winnende muziek van Jason Robert Brown (The Last Five Years), een van de grote nieuwe Amerikaanse musicalcomponisten. Brown geeft de personages ruim baan om hun gevoelens te bezingen, aanvankelijk ieder in zijn eigen muziekstijl: voor haar klassiek met piano en strijkers, voor hem Americana met gitaren. Maar als de liefde toeslaat voegen ook de muziekstijlen zich samen.

‘The Bridges of Madison County’ door OpusOne. Vertaling en regie: Koen van Dijk. Muziek: Jason Robert Brown. Script: Marsha Norman. In Het Zonnehuis Amsterdam-Noord, 5/6. Aldaar te zien t/m 2 juli.

Nu is deze musical voor het eerst in Nederland te zien, in een uiterst stijlvolle, intieme versie in theater Het Zonnehuis in Amsterdam-Noord, met Lone van Roosendaal en René van Kooten als de geliefden. Net als bij de voorgaande producties Kiss of the Spider Woman (2015) en Sweeney Todd (2016) gebruikt de altijd vindingrijke regisseur Koen van Dijk de theaterzaal creatief: een krakende houten brug, die zowel dienst doet als de brug waar de vonk overslaat als Francesca's huiskamer, loopt vanaf het toneel een flink eind de zaal in. Het publiek zit hierdoor zo dicht op de acteurs dat je een ervaring krijgt die in vrijwel geen enkele Nederlandse schouwburg mogelijk is.

De Volkskrant tipte elf culturele hoogtepunten voor het voorjaar, waaronder The Bridges of Madison County. 'Een tijdloos liefdesverhaal'.

Hoewel Francesca's stugge man Dick (prima rol van Bas Heerkens) en haar twee puberkinderen voortdurend in en uit de scènes lopen en daarmee de vertelling dynamisch maken, is deze musical bovenal een duet tussen de ervaren musicalacteurs Van Roosendaal en Van Kooten, die helemaal op hun plek zijn als Francesca en Robert. Van Roosendaal - met bruin haar en subtiel Italiaans accent - levert sterk spel en bezingt prachtig haar immigrantenverhaal in verhalende liederen als 'Een man, een vrouw, een thuis' en 'Bijna echt'. Van Kooten zorgt als de vrijzinnige Robert voor een enerverend moment met zijn intense solo vol hoge uithalen 'Alles vervaagt naast jou'. Toch schitteren de hoofdrolspelers het meest als zij samen zingen: het vocale vuurwerk in de duetten maakt deze voorstelling echt onderscheidend.

Op momenten dat de romance te zoetsappig of sentimenteel dreigt te worden, is er altijd nog Annick Boer, die als de bemoeizuchtige buurvrouw Marsha ('Ik dacht ik kom even een schaaltje lasagne brengen') voor een terugkerende komische noot zorgt.

Maar vooral is dit een muzikaal hoogstaande, broeierige zwijmelmusical over die ene grote liefde, die ongeacht de omstandigheden zomaar voor je neus kan staan. En wat doe je dan? Met hem de wereld intrekken of trouw blijven aan je gezin? In de finale worden Francesca's dilemma's fijnzinnig uitgespeeld. Dat de voorstelling nergens moralistisch wordt, maakt het geheel alleen nog maar een stukje stijlvoller.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden