'Musical moet creatiever'

Producenten van musicals gingen gisteren in Amsterdam met elkaar in debat. Door de crisis neemt de belangstelling af, en het aanbod is enorm....

amsterdam Mag een publieke omroep acht weken lang een musical promoten? Afgelopen week zond de AVRO de finale uit van Op zoek naar Mary Poppins. SP en CDA zetten vraagtekens bij de samenwerking met theaterproducent Joop van den Ende: is de AVRO niet te commercieel bezig?

Niet eerder waren de grootste musicalproducenten het zo hartgrondig met elkaar eens als over deze kwestie. Tijdens een debat over musical in Nederland, gisteren in in Amsterdam, verklaarden ook de concurrenten van Van den Ende het programma prima te vinden passen bij de AVRO als cultuuromroep. ‘We zijn positief jaloers’, reageerde Roel Vente van V & V Producties, de tweede speler op de musicalmarkt. ‘Wel vinden we dat het programma openbaar zou moeten worden aanbesteed.’

Edwin van Lambaart, de directeur van Van den Ende Theaterproducties, erkende dat de tv-zoektocht naar een hoofdrolspeler een belangrijk marketinginstrument is. ‘Maar het is meer: we helpen jonge talenten in hun artistieke ontwikkeling en geven ze bekendheid bij een groter publiek. Daarnaast denken we dat een dergelijk programma goed is voor het hele vak: het trekt ook nieuwe bezoekers naar andere voorstellingen.’

En dat is nodig, bleek ook het debat. Het musicalaanbod is enorm en de belangstelling is mede door de economische crisis gedaald.

Musical betekent geen geheid publiekssucces. Zo verloor Van den Ende ooit een half miljoen euro op de kleine musical Passion en ging V & V het schip in met Fame. ‘We moeten steeds creatiever zijn en extra publiciteitsmiddelen inzetten om mensen te trekken’, zei impresario Ruud de Graaf.

Het publiek boekt niet meer maanden vooruit, maar is veel impulsiever en laat zich last minute leiden door de media.

Een ander gevolg van de crisis is dat musicalproducenten veiliger en eenvormiger produceren, meende Koen van Dijk, initiatiefnemer van nieuwe, kleinere musicals. ‘Het zijn veel bekende titels en het is tegenwoordig allemaal een beetje retro en vooral vrolijk. Het kan veel creatiever.’

Van Lambaart maakt zich zorgen over het grote musicalaanbod. ‘Het genre is nu zo populair geworden dat de kwaliteit onder druk kan komen te staan en het publiek afhaakt.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden