InterviewDirecteur Museum De Lakenhal

Museumdirecteur Meta Knol: geen blockbuster-tentoonstellingen meer in Leidse Lakenhal

Museum De Lakenhal in Leiden organiseert geen blockbuster-tentoonstellingen meer. Directeur Meta Knol maakte haar beslissing bekend op de site van haar museum en in NRC Handelsblad. Opvallend, na het schijnbare succes van de Leidse mega-expositie over de jonge Rembrandt. ‘We lijden aan groeiverslaving.’

Meta KnolBeeld Daniel Cohen

In haar opiniestuk in NRC legde Knol uit dat de verzekeringsbedragen voor dit soort mega-exposities te hoog zijn, net als de kosten voor marketing en bruiklenen. Ook dat bezoekers 7,50 euro moesten bijbetalen voor de Rembrandt-tentoonstelling. En dat musea elkaar op kosten jagen door tegen elkaar op te bieden voor dit soort publiekstrekkers. Conclusie: het is een ‘pervers systeem waarin we onszelf langzaam vastdraaien’. 

Meta Knol nu: ‘Op een totale begroting van 4,5 miljoen euro waren de kosten voor deze tentoonstelling 1,2 miljoen. Dat is veel te hoog. Zeker als je ook alle andere museumtaken wilt uitvoeren, zoals educatie, het aantrekken van een nieuw publiek, het onderhoud van de collectie.’

U heeft inhoudelijke bedenkingen bij blockbusters. Maar jullie zijn gewoon niet uit de kosten gekomen.

‘We hadden op meer bezoekers gerekend dan de 55 duizend die wel zijn gekomen. Hoeveel het tekort bedroeg, ga ik niet zeggen, maar we hebben er inderdaad iets op moeten toeleggen. Overigens kunnen we dat wel opvangen door de post onvoorziene kosten.’

De verdienste van blockbusters kan toch ook zijn dat er meer en andere bezoekers naar het museum komen? 

‘Klopt. Je zet je museum met zo’n tentoonstelling op de kaart, maar wel met publiek dat toch al komt. We hebben liever bezoekers met wie we een echte verbinding hebben. Geen eendagsvliegen. Lokale verankering is belangrijk.’

Had u het artikel ook geschreven als de Jonge Rembrandt-tentoonstelling een financieel succes was geweest en een ton winst had gemaakt?

‘Nee, hoewel ik dat gelijk moet nuanceren. Want dan nog heb ik mijn bedenkingen. Zoals over duurzaamheid. Dat bij zulke grote tentoonstellingen al dat werk moet worden ingevlogen en koeriers uit de hele wereld het werk persoonlijk komen afleveren. Maar ook inhoudelijk heb ik bezwaren. Blockbusters zijn een te grote vanzelfsprekendheid geworden. We lijden aan groeiverslaving. We zijn een stadsmuseum met landelijke uitstraling. We willen zoveel mogelijk mensen met nieuwe ogen naar het Leidse verleden laten kijken. Daar gaat het om.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden