Murdoch's World - The Last of the Old Media Empires

Een nieuw boek verheldert waarom Murdoch in 2011 zijn dierbare tabloids The Sun en News of the World liet vallen

Mediatycoon Rupert Murdoch vormde altijd al een dankbaar onderwerp voor boekenschrijvers, maar sinds het ontbranden van het News of the World-schandaal in 2011 is het hek helemaal van de dam. Doorgaans krijgen de auteurs geen enkele medewerking van hun onderwerp - of ze worden vanuit het concern zelfs energiek tegengewerkt. Rupert Murdoch bepaalt immers graag zelf wat er over hem wordt gepubliceerd.

Een merkwaardige uitzondering was Michael Wolff, columnist van het maandblad Vanity Fair, die bij het schrijven van de biografie The Man Who Owns The News tot zijn eigen verrassing Murdoch vele malen mocht interviewen. Ook kreeg hij alle belangrijke mensen uit Murdochs omgeving te spreken, tot en met diens 99-jarige moeder in Australië. Hij hoefde zijn manuscript niet voor publicatie aan Murdoch voor te leggen, laat staan dat die ermee moest instemmen.

Maar nadat het boek in 2008 was verschenen, namen de gebeurtenissen een andere wending. Enkele details over Murdochs romance met zijn 37 jaar jongere, derde echtgenote Wendi Deng waren kennelijk in het verkeerde keelgat geschoten. Prompt werd vanuit het Murdoch-concern een klassieke wraakexpeditie ingezet.

De New York Post schreef binnen een maand zeven keer over Michael Wolffs liefdesaffaire met een jongere collega, het beeld oproepend van 'a thirteen-year-old girl in bed with an eighty-year-old'. Een belachelijke hoeveelheid aandacht voor het privéleven van een non-celebrity.

Wolff had zich genoeg in Murdoch verdiept om te weten wat hem te doen stond. Hij belde een van diens topadviseurs met de boodschap: ik heb nog altijd de opnamen van mijn gesprekken met je baas en niets belet me om die online te zetten. Onmiddellijk daarna stopte de New York Post met zijn campagne.

Michael Wolffs lotgevallen worden beschreven in Murdoch's World: The Last of the Old Media Empires. David Folkenflik, media-correspondent van National Public Radio, beschrijft daarin de ontwikkelingen in het Murdoch-imperium vanuit Amerika, en dat geeft een ander perspectief dan de merendeels Britse boeken die de laatste jaren aan Murdoch zijn gewijd.

Het Britse zondagsblad News of the World ging in juli 2011 ten onder aan de gevolgen van het phone-hacking-schandaal dat in feite al in 2005 was onthuld. Zes jaar lang had het Murdoch-concern zich met alle wapens verweerd en slechts millimeter voor millimeter terrein prijsgegeven. Maar toen vervolgens het dagblad The Sun op grond van dezelfde praktijken onder vuur kwam te liggen, gaf het Murdoch-concern meteen gewillig opening van zaken, met als gevolg de arrestatie van een flink aantal Sun-journalisten.

Waarom?, vroeg menigeen in Londen zich af. David Folkenflik geeft het antwoord. Op het hoofdkwartier van het Murdoch-concern in New York werd gevreesd voor federale strafvervolging op grond van de Foreign Corrupt Practices Act. Die wet stelt betalingen aan buitenlandse overheidsfunctionarissen strafbaar, en daaraan hadden de Britse Murdoch-bladen zich uitbundig schuldig gemaakt. De Amerikaanse belangen - het Fox-tv-netwerk, Dow Jones met kroonjuweel The Wall Street Journal, en Murdochs favoriete krant de New York Post - bleken net iets zwaarder te wegen dan die van de Britse tabloids, hoe dierbaar ook.

Murdoch's World geeft een compact en helder overzicht van de concernhistorie: de geboorte in Australië, de wereldwijde expansie, uitlopend op de schandalen van News of the World en The Sun. Uiteindelijk constateert Folkenflik dat Rupert Murdoch met zijn imperium de fatale kogel net heeft kunnen ontwijken, zowel in Engeland als in Amerika.

Maar er is een heel andere dreiging waarop ook Murdoch het antwoord nog niet heeft gevonden: hoe kun je in het internettijdperk kranten rendabel uitgeven? Op 82-jarige leeftijd heeft Rupert Murdoch de hand nog altijd vast aan het roer en zijn koers is duidelijk: de papieren krant moet blijven.

Daarom eindigt David Folkenflik zijn

boek met een loftuiting tegen wil en dank. Alleen dankzij Murdochs generositeit bestaat de Londense Times nog. En anders dan velen verwachtten, heeft hij ondanks zwaar tegenvallende resultaten het karakter en de kwaliteit van The Wall Street Journal grotendeels onaangetast gelaten. Rupert Murdoch dient te worden geprezen als 'an innovator and a patron of public service in journalism'.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden