Murdoch geeft het nieuws op zijn sites niet meer gratis weg

Na The Wall Street Journal gaan ook sites van The Times en The Sun geld aan bezoeker vragen...

amsterdam Rupert Murdoch, de 78-jarige Australisch-Amerikaanse mediatycoon, gaat voor het bezoek aan alle nieuwssites die onder zijn media-imperium vallen voortaan betaling vragen. ‘Als we dat met succes doen, zullen andere media ons volgen.’

De kranten en tv-zenders van Murdoch variëren van de populistische The Sun en de kwaliteitskrant The Times in Groot-Brittannië tot de conservatieve kabelzender Fox en de gezaghebbende zakenkrant The Wall Street Journal in de Verenigde Staten. Gezamenlijk moeten zij een doorbraak gaan forceren op een terrein waarop krantenuitgevers wereldwijd verlies lijden: het online aanbieden van nieuws. Nog altijd is er geen verdienmodel voor gevonden, omdat tegenover het gratis aanbieden van de informatie onvoldoende inkomsten uit online-advertenties of andere bronnen staan. Volgens Murdoch ondermijnt dit kwaliteitsjournalistiek. ‘Die is nu eenmaal niet goedkoop. Een industrie die zijn inhoud simpelweg weggeeft, kannibaliseert op zijn vermogen aan goede verslaggeving te doen.’

Dat Murdoch van de gratis-trend af wil, maakte hij in mei al duidelijk, maar toen met een bescheidener plan. Hij gaf aan dat hij alleen betaling wilde ontvangen voor gespecialiseerde sites, The Wall Street Journal voorop. Die zakenkrant zou voor professionals onontbeerlijke informatie bevatten. Nu gaat de oude tycoon een stap verder door ook de sites die op het brede publiek mikken, erbij te betrekken. Op de vraag hoe hij wil voorkomen dat internetters massaal kiezen voor sites die wel gratis blijven, zoals in Groot-Brittannië die van de publieke omroep BBC, antwoordde hij dat de inhoud van zijn nieuwssites ‘beter en anders dan die van anderen’ zou moeten zijn.

Murdoch doet zijn voorstel tegen de achtergrond van een somber perspectief voor zijn eigen bedrijf en andere grote uitgevers. Als gevolg van de crisis lijden zij onder teruglopende advertentie-inkomsten, een ontwikkeling die bovenop het structurele probleem van het ontbrekende verdienmodel op internet komt.

Hoe hard die combinatie aankomt, bleek donderdag uit de cijfers van Murdochs bedrijf NewsCorp. Dat moest een verlies van 3,4 miljard dollar (3 miljard euro) bekendmaken over wat de uitgever zelf het ‘het moeilijkste jaar in de recente geschiedenis’ noemde.

De resultaten van andere Europese uitgevers bevestigen dat beeld. Zo sluit de Britse uitgever van het dagblad The Guardian niet uit dat hij een einde moet maken aan The Observer, met 218 jaar de oudste zondagskrant van Groot-Brittannië. De Guardian Media Group zag zijn verlies toenemen van 37 tot 90 miljoen pond (105 miljoen euro). Om die trend om te buigen moet drastisch in de kosten worden gesneden.

Dat is momenteel het favoriete antwoord van vrijwel alle uitgevers. Zowel het Duitse Springer Verlag, bekend van de massakrant Bild, als het Finse Sanoma, in Nederland eigenaar van tijdschriften, stond zich er op voor flink te bezuinigen om dalende inkomsten het hoofd te bieden.

In Nederland past krantenuitgever Wegener naadloos in die trend. Het bedrijfsresultaat daalde van 41 naar 26 miljoen euro, omdat zijn regionale dagbladen de advertentieomzetten met 30 procent zagen dalen. Kostenbesparingen beperkten die schade, zegt Wegener.

Wat de toekomst betreft, durft nog geen enkele uitgever optimistisch te zijn. Ook op dit vlak vormt Murdoch de uitzondering. Hij ziet ‘enkele gunstige levenstekenen’ op de advertentiemarkt en verwacht een behoorlijk positief bedrijfsresultaat in 2010.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden