Multimedia-succes

Philip Alberdingk Thijm (43), per 1 mei het nieuwe bestuurslid bij het uitgeversconcern PCM, is sinds september 2002 algemeen directeur van de FD Mediagroep, bestaande uit Het Financieële Dagblad (FD) en BNR Nieuwsradio....

Na de HEAO en diverse MBA-studies werkte hij drie jaar voorde verzekeringsmaatschappij Allianz. In 1992 begon hij bij de Amerikaanse uitgever CCH in Chicago, een bedrijf dat in 1995 werd overgenomen door Wolters Kluwer. Alberdingk Thijm keerde terug naar Nederland en vervulde diverse directiefuncties bijKluwer, de uitgever waar de familie Alberdingk Thijm een langetraditie kent.

Na een korte tussenstap als directeur bij uitgever EEP, eenuitgever voor de onroerendgoedmarkt, belandde Philip AlberdingkThijm bij het FD. Onder zijn leiding werd BNR Nieuwsradioingelijfd.

De FD Mediagroep is door Alberdingk Thijm in een paar jaar tijd omgevormd tot 'multimediale nieuwsbron voor ondernemend Nederland'. Hij investeerde ook fors in internet en zocht desamenwerking met NOVA. Alberdingk Thijm is zodoende als een vande eerste dagbladuitgevers succesvol gebleken op het gebied vanmultimedia.

PCM Uitgevers, zijn nieuwe werkgever, is de laatste jarenzoekende op dit gebied. De dagbladtitels de Volkskrant, NRCHandelsblad en Trouw worden uitgebouwd, er wordt geïnvesteerdin internet en de uitgever heeft aangegeven te willen investerenin radio en tv. In dit proces kent de jonge bestuurder AlberdingkThijm zijn beperkingen: wetgeving staat de ambities van dedagbladuitgevers in de weg.

Frank van Zijl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.