Multiculti en toch leuk

Programmamakers gaan nogal verkrampt om met de multiculturele samenleving. Raymann is Laat vormt de uitzondering op die regel...

Dansend zoeken ze hun plaats in de studio, de driehonderd bezoekers voor de opnames van Raymann is Laat. Allerlei kleuren zijn vertegenwoordigd en de Surinaamse redactrice wijst iedereen in de Rotterdamse Schiecentrale stralend zijn plek. Het programma is een van de weinige succesvolle multiculturele programma’s bij de Publieke Omroep.

Multicultureel worden, blijft een probleem voor de Publieke Omroep, vinden ook de bezoekers. Voor Euclidia Ramos (28) uit Kaapverdië is Raymann is Laat het enige programma dat ze bij de ‘publieken’ volgt. ‘Al die andere programma’s zijn zo negatief, de goede dingen zenden ze nooit uit. Dit programma doet dat wel. Bij Raymann gaat het over de grappige dingen uit het dagelijks leven.’ Ze vindt dat overigens niet de schuld van de omroepen, maar van de allochtonen. ‘Wij moeten onszelf beter verkopen, Jörgen is de enige die dat wel doet.’

Dat doet Raymann (43), afgelopen zaterdagavond begonnen aan zijn tiende seizoen bij de NPS, al 250 afleveringen lang, de laatste jaren zelfs op Nederland 1, het vlaggeschip. Hij ziet de discussie anders. ‘Nederland is al 250 jaar multicultureel, alleen toen waren het Fransen of Duitsers. Nu hebben ze een kleurtje.’ Hij maakt dus ook geen doelgroepprogramma. ‘Deze show is voor iedereen. Diversiteit op tv is belangrijk, alleen wordt er nu veel te krampachtig mee omgegaan door Hilversum.’

Krampachtig is Raymann is Laat allerminst. De sfeer is uitbundig. Als Raymann zich in de pauze tot ‘Tante Es’ transformeert, dansen drie meisjes spontaan op het podium. Een jongen speelt piano. Het publiek joelt, twee uur lang.

Yoenez Elmardi (21) doet vrolijk mee. Met zijn vrienden is hij hier al voor de zesde keer. Hoogtepunt was dat hij zelf een keertje mee mocht doen. Elmardi weet de publieke zenders wel te vinden. ‘NOVA, EénVandaag en de programma’s van de Nederlanse Moslim Omroep (NMO). Ik kijk alleen multiculturele programma’s, dat is belangrijk.’ Toch kijkt hij vaker naar de commerciëlen, vooral de series op RTL 5 zijn favoriet. Ook de Surinaamse Cindy Herie (38) kijkt liever naar de commerciëlen. ‘De NMO is te religieus. Raymann is zo leuk omdat we dat kennen. Het is onze cultuur.’ Maar het Journaal en Pauw & Witteman volgt ze ook.

Producent Marc van Staveren snapt waarom dit programma bij allochtonen in de smaak valt. ‘Hilversum wordt bevolkt door witte mannen die veel te geforceerd met het fenomeen multicultureel omgaan. Wij zitten in Rotterdam, de meest gemengde stad van Nederland. Niet alleen de presentator heeft een kleurtje. De hele redactie is een mengelmoes van onze doelgroep. Surinaams, Turks en Nederlands door elkaar. Alleen op deze manier kan zo’n programma slagen.’

Van Staveren is trots, maar soms is het ook moeilijk. ‘De netmanagers uit Hilversum komen nooit kijken, terwijl we al zolang bezig zijn. Rotterdam is nog geen uurtje reizen, maar blijkbaar is de afstand enorm.’ Het programma mag dan een succes zijn, een echt kijkcijferkanon zal het volgens Van Staveren nooit worden. ‘We hebben toch een kleurtje en dat schrikt ook veel mensen af.’

Na afloop van de opnames wil iedereen met Raymann op de foto. Zoenend en grappend slaat hij zich er doorheen. Hij is kapot, maar dat is hem niet aan te zien. Pas na een half uur droogt de rij op. Raymann wil nog lang doorgaan met televisie maken. In de zomer moet een nieuwe zwarte comedy beginnen: Comedy at Work. De eerste Youtube-filmpjes hiervan zijn al een hit.

Over de politiek, ook in zijn woonplaats Almere, maakt Raymann zich geen zorgen. ‘Dat is nu eenmaal democratie. In tijden van economische crisis zoeken mensen een zondebok en nu zijn wij dat. Zolang 80 procent niet op de PVV stemt, zal het allemaal wel meevallen.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden