Mozart in Den Haag? Waar was hij dan?

Muziek..

Geert Wilders ontbrak met Pasen helaas op het Haagse Spui. Wel liep er een andere dubbelganger van 'Wolfgang' met een van zijn liefjes tussen Anton Philipszaal, Spiegeltent en Nieuwe Kerk, waar drie dagen lang talrijke werken van Mozart klonken. Vorig jaar presenteerde Rian de Waal een geslaagde Chopin Driedaagse, nu nam zijn collega Ronald Brautigam in Den Haag het roer van hem over voor een Mozartfestijn.

Met de violiste Isabelle van Keulen gaf Brautigam zijn beste festivalconcert. Snelle delen van Mozarts vioolsonates werden met karakter en pit getroffen. Het langzame deel van KV 481 werd een liefdesduet. Van Keulen bereikte een indrukwekkende verstilling, en liet er een prachtige droom uit opbloeien.

Dagelijks gaf Brautigam twee recitals op fortepiano. Zo konden de complete pianosonates van Mozart aan bod komen. Er viel muzikaal heel wat te beleven, maar waar was Mozart in Den Haag? Als 10-jarige dondersteen arriveerde Mozart er met zijn ouders en zijn zusje Nannerl per trekschuit. Alleen een mini-expositie van Neel Korteweg verwees naar hun verblijf. Wolfgangs Haagse ziekbed inspireerde Korteweg ertoe hem als een temerig kwelend, bedlegerig manneke af te beelden. 'De kleine Mozart was geen vrolijkerd', kopte zaterdag de lokale krant, alsof de 10-jarige Wolfgang rijp was voor de Riagg.

De feestelijke tafelmuziek Galimathias musicum, voor de inhuldiging van de 18-jarige Willem V op het huidige paleis Noordeinde, doet anders vermoeden. Evenals klaviervariaties op de patriottische deun Laat ons juichen, Batavieren. Wie het aanstekelijke symfonietje KV 22 beluistert, hoeft evenmin lithium te slikken en aria's als Conservati fedele voor prinses Caroline van Nassau-Weilburg (op wier aandringen het wonder naar Nederland werd gehaald) zijn eveneens het aanhoren waard. 'Mozart terug in Den Haag' heette het openingsconcert. Aha, denk je dan, daar zal wel iets van de Haagse werkjes klinken, maar nee: de twee quatre mains-sonates, nauwkeurig doch weinig meeslepend vertolkt door Brautigam en Melvyn Tan, zijn in Wenen ontstaan.

Tan was stralender en overtuigender in een door Hummel bewerkt pianoconcert met het Amsterdam String Quartet, dat finesse paarde aan vuur op historische instrumenten. Ademend als zangers, zorgden de musici van het Storioni Trio voor een hoogtepunt met twee pianotrio's, waarin dansen zitten als dijenkletsers. Vrij spelend met versieringen liet de bescheiden pianist Alexei Lubimov (een oud-leerling van Neuhaus) pianoconcerten als elegante improvisaties vederlicht uit zijn polsen rollen. Het gestaag groeiende Rotterdams Kamerorkest onder leiding van Conrad van Alphen was een spontane en gedreven partner.

TROS-coryfee Aukelien van Hoytema loofde het genie in vele voorpraatjes, maar vertelde evenmin over Mozart in Den Haag. Traditiegetrouw sprekend met een hete aardappel in de keel, die zich langzaam lijkt rond te wentelen in vette jus, bedolf ze het publiek onder jaartallen en gortdroge historische feiten als 'Joseph II was een verlicht despoot'. De acteur Henk van Ulsen nam als verteller bij de pianosonates ondeugende woorden van Mozart in de mond als 'poep' en 'schijt'.

Hoytema bleef netjes, maar voorafgaand aan een vioolrecital leek er ineens even een bintje achter een vulling te blijven steken. 'Kutstenaar', zei ze per abuis. Kijk aan, toch nog een viezigheidje!

Huib Ramaer

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden