Peiling

Mooie aanwinst of sta-in-de-weg?

Het Rotterdamse kunstwerk Kissing Earth

De gouden ballen, de kloten van Rotterdam, de knikkers: het kunstwerk Kissing Earth moet nog worden gemaakt, maar Rotterdam heeft al bijnamen klaar. De meningen zijn verdeeld over het werk van de Deens-IJslandse beeldhouwer en installatiekunstenaar Olafur Eliasson.

Kissing Earth van Olafur Eliasson, woensdag gepresenteerd door de gemeente Rotterdam en het Centrum Beeldende Kunst(CBK) Rotterdam. Beeld -

Hugo Bongers, oud-secretaris Rotterdamse Raad voor Kunst en Cultuur:

'Eliasson is zonder meer een van de belangrijkste beeldhouwers van de laatste tien, twintig jaar, maar ik vind dit een wel een atypisch werk van hem. Meestal incorporeert hij natuurverschijnselen in zijn werken. Ook hier zal vast een heleboel commentaar op komen. Ach, het beeld van Zadkine en Kabouter Buttplug van Paul McCarthy werden ook niet meteen door de Rotterdammers in hun harten gesloten. Maar waarom het stationsplein? Ik hoop dat er nooit, nooit, nooit een frietkraam, haringkar of kunstwerk op die plek wordt gezet.Dat plein is nu zó godvergeten mooi. We lijden aan horror vacui, de angst voor de leegte. Al is dat in Rotterdam wel historisch verklaarbaar.'

Links Olafur Eliasson. Beeld EPA

Erik van Lieshout, beeldend kunstenaar:

'Die plek heeft inderdaad niets nodig, die is supercool nu. Eigenlijk jammer als er toch wat komt te staan. Maar ik vind die twee wereldbollen absoluut niet slecht. Als ik het goed zie, spiegelt de ene bol van de binnenkant en de ander van de buitenkant. Het is wel wat technisch, zo met dat staal en die bollen, dat had ik niet zo verwacht van Eliasson. Hóé groot worden ze, twintig breed bij tien hoog? Wow man, wat een vet ding. Het zijn net knikkers, kunnen ze rollen?'

Rotterdam Centraal nu. Beeld FTP

Frank Taal, Galerie Frank Taal:

'Sinds ik in 2008 een lichtsculptuur van Eliasson heb gezien in het MoMA in New York, ben ik totaal fan. Dat deed iets met je onderbuik. Het is geweldig dat we van hem een werk krijgen in Rotterdam. Grappig dat het kussende werelden zijn, ik dacht in eerste instantie juist aan botsende werelden. Waarom zijn die bollen geel? Ik zou aan groen denken, de kleur van de Aarde en van Rotterdam.'

Zic Zerp, Galerie Zerp:

'Dat geel is juist mooi gekozen als contrast met het grijsgroene zink van het station. Ik vind het een schitterend werk, echt goed. Juist door de transparantie zal het niet in de weg staan. Rotterdam is een van de weinige steden waar zoveel nationaliteiten zonder problemen naast elkaar leven. Dat symboliseren die bollen.'

Nummer 88

'Je gaat met Olafur eten, hij pakt een vork op en kijkt er een poosje naar. Je denkt: oh my god, of hij is een nieuwe vork aan het bedenken, of hij vraagt zich af hoe je vorken bij mensen kunt krijgen die geen vorken hebben.' Aldus schrijver Jonathan Safran Foer zaterdag in een artikel van zes pagina's over Olafur Eliasson (47) in The New York Times Style Magazine. De Deens-IJslandse beeldhouwer, installatiekunstenaar en wereldverbeteraar brak in 2003 door met The Weather Project in Tate Modern. Bezoekers gingen op de vloer liggen om zich als zwarte poppetjes tegen het plafond gereflecteerd te zien, badend in oranje licht. ArtReview zet Eliasson op 88 in de top-100 van eigentijdse kunstfiguren.

Defne Ayas, directeur Witte de With, Center for Contemporary Art:

'Deze stad heeft een bewogen geschiedenis als het gaat om opdrachten voor spraakmakende sculpturen in de openbare ruimte. De opdrachten zijn altijd provocerend geweest en dat leidt tot debat en kritiek. Deze nieuwe opdracht lijkt minder radicaal dan voorgaande werken. Sinds de opening zoekt Rotterdam Centraal een ankerpunt voor het plein, een statement. Met de internationale reputatie van deze kunstenaar zal het voorstel zonder twijfel in de smaak vallen bij een groot publiek.'

Cees de Bruin, voorzitter van de selectiecommissie (en op plek 11 in de Quote500 met 1,2 miljard euro vermogen):

'We hebben dit ontwerp uit 40 voorstellen gekozen. Het stationsplein heeft weinig kleur, dus Kissing Earth zal de ogen op zich gericht weten. Wie zich naar de trein of tram haast, zal het toch altijd opmerken. Het werk refereert aan Rotterdam als multiculturele wereldstad. We hopen dat het er najaar 2015 staat. Er is al vijf ton van de gemeente, er is in totaal 1,5 miljoen euro nodig. Ik heb al met wat particulieren gesproken over donaties. Daar heb ik een goed gevoel over.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.