Mooi spel in razende straattaal

Intrigerende voorstelling, Mooi spel in razende straattaal

scène uit De onrendabelen. Beeld null
scène uit De onrendabelen.

'Ik heb het allemaal verkeerd gedaan', jammert de moeder tegen het eind van het stuk. Na een hoop drank, pillen en pesterijen zit iedereen er flink doorheen. Mams zelf, haar twee tienerdochters - van wie één alweer met baby - plus een kansarm vriendje van een van hen; legden ze eerder een hoop bravoure aan de dag, nu is er weinig van over. Maar, zegt het vriendje: 'We gaan dit fiksen toch? ' Vanaf dat moment gaat alles mis.

De onrendabelen van Joeri Vos, het eerste van een gepland satirisch drieluik bij Toneelgroep Oostpool, is geen voorzichtig stuk. De personages zijn white trash-types die het allemaal net niet redden in de moderne samenleving. Ze schelden, zuipen, slikken, rukken en bedriegen. Geen hyperrealistische scènes uit het leven van een stel tokkies, maar ook geen Flodder-lol. In zekere zin herkenbaar voor wie Vos' Mightysociety8, Geert Wilders, de musical zag: heftig en over de top, maar wel goed.

De onrendabelen is het nare en tegelijk geestige relaas van Destiny en haar baby Diego, vriendje Kevin, zusje Whitney en hun moeder. En dan is er nog hulpverleenster Hansje die met haar dramatherapie denkt hulp te kunnen bieden in de containerwoning op een landje onder de rook van Shell. De bedoelingen zijn goed, maar wat ervan terechtkomt: regelrecht rampzalig.

containerwoning

Als publiek zit je met je neus op de containerwoning, de acteurs trekken je er bijna ín, zo benauwend voelt het allemaal. En ongemakkelijk, en genant. In regie van Marcus Azzini gaan ze er vol voor, schijnbaar zonder schaamte, stuk voor stuk sterk.

Als publiek zit je met je neus op de containerwoning, de acteurs trekken je er bijna ín, zo benauwend voelt het allemaal. En ongemakkelijk, en genant. In regie van Marcus Azzini gaan ze er vol voor, schijnbaar zonder schaamte, stuk voor stuk sterk.

Dat komt dus allemaal nooit meer goed, dat is duidelijk. Afgezien van wat lang uitgesponnen scènes rondom de komst van een rijke vreemdeling blijft de voorstelling intrigeren. Er staan nog twee delen op stapel, over mensen en hun milieus en bijbehorende ideeën om de wereld te verbeteren. Kom maar op met die 'Goede Bedoelingen'.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden