FilmrecensieThe Miseducation of Cameron Post

Mooi introspectief portret van een onverzettelijke vrouw in een homogeneeskamp ★★★★☆

The Miseducation of Cameron Post speelt zich af in 1993, maar het onderwerp is nog razend actueel, bleek recent nog.

Melanie Ehrlich (links voor) en  Chloë Grace Moretz (rechts voor) Beeld
Melanie Ehrlich (links voor) en Chloë Grace Moretz (rechts voor)

Discipelen worden ze genoemd, de tieners die zich aanmelden bij het opvanghuis God’s Promise. Ze komen er uit vrije wil of omdat ze door hun familie zijn gestuurd. Doel van het verblijf: het verdrijven van homoseksuele gevoelens. Dat woord wordt overigens niet gebruikt in deze zalvende omgeving. Aantrekkingskracht tot dezelfde sekse, heet het voorzichtig.

Cameron Post (Chloë Grace Moretz) is naar de instelling gestuurd nadat ze werd betrapt terwijl ze seks had met haar vriendin. Ze weet zelf niet of ze nu wel of niet verlost wil worden van haar geaardheid. Haar religieuze opvoeding maakt dat ze openstaat voor de methoden van het opvanghuis, maar toch wringt het. Hoe kan het goed zijn om te leren dat je van jezelf moet walgen?

The Miseducation of Cameron Post, naar de gelijknamige young adult-roman van Emily Danforth, speelt zich af in 1993. Regisseur Desiree Akhavan schetst een mooi tijdsbeeld, zonder daar veel nadruk op te leggen: pas na een tijdje begint de jaren-negentigmuziek op te vallen, net als de afwezigheid van mobieltjes. Dat is een goede keuze, want het onderwerp van de film is tijdloos. Conversietherapie voor homoseksuelen behoort niet tot het verleden. Zeker in Amerika zijn nog tal van religieuze ‘homogenezers’ actief, maar ook in Nederland, zo bleek eerder deze maand uit onderzoek.

Een actuele film dus, die zijn boodschap er niet inhamert, maar kalmpjes laat rijpen. Lange tijd staat vooral de dynamiek tussen de tieners centraal. Zij worden opvallend realistisch geportretteerd, zonder de clichés die het coming-of-age-genre vaak vergezellen. Akhavan presenteert daarbij een frisse, brede selectie aan jong acteertalent. Naast Moretz (Kick-Ass, Clouds of Sils Maria) maken vooral Sasha Lane (American Honey) en Forrest Goodluck (The Revenant) indruk.

Ook de twee volwassen leiders van het centrum zijn volwaardige personages, eerder naïef dan kwaadwillend. Met de beste bedoelingen zetten ze de kinderen op een destructief spoor van zelfhaat. Cameron blijft er rustig onder; ze is niet het opstandige type, maar buigen doet ze ook niet snel.

Inhoud en vorm van The Miseducation of Cameron Post sluiten op fraaie wijze op elkaar aan: de vertelwijze is net zo introspectief en onverzettelijk als de titelheldin. Soms biedt stilstand juist de weg naar voren, laat Akhavan zien. Niet veranderen, maar blijven wie je bent.

The Miseducation of Cameron Post

Drama

★★★★☆

Regie Desiree Akhavan.

Met Chloë Grace Moretz, Jennifer Ehle, John Gallagher Jr., Sasha Lane.

91 min., te zien via Picl.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden