Dansrecensie Broos

Mooi, en vol compassie uitgevoerd: jonge lijven worden al dansend oud in Broos (drie sterren)

Van wankele dreumes tot wankele senior: vol compassie wordt de hele cyclus gedanst.

Conny Janssen Danst met Broos. Beeld Andreas Terlaak

Wie de hele dag rent en vliegt, staat er meestal niet bij stil, maar lopen alleen al kan een hele onderneming zijn. Met een behoorlijke afstand tussen de benen zet je de voeten nadrukkelijk één voor één voorwaarts. Stap stap. Zuigend geluid van plakkende voetzolen op de vloer. Kromme bovenrug, trillende polsen en een gedachteloze veeg over een schoot alsof daar nog kruimels liggen.

In Broos legt choreograaf Conny Janssen, geïnspireerd door haar dementerende moeder, het vergrootglas op de lichamelijkheid van de ouderdom. Prikkelend is dat ze dat doet met dansers in de bloei van hun leven (chapeau voor hun transformatievermogen!) én dat ze verbindingen legt met hun jeugdigheid: de voorstelling slingert voortdurend tussen lijven die alles kunnen en lijven die niet alles kunnen. De scheiding tussen levensfases vermindert, met de wankele senior als echo van de al even wankele dreumes. Mooi, en vol compassie uitgevoerd.

Beeld Andreas Terlaak

In een kamer met een bizar hoge deur en een afgebrokkelde muur – een droomachtige ruimte waarin grenzen makkelijk kunnen vervagen – versmelt Janssen soepeltjes groepsformaties, solo’s en duetten. Met dank ook aan Maartje Teussink, die alle broosheid live voedt met piano, gitaar, bas, zang en soundscapes. Het meest fascinerend zijn de overgangen van jong naar oud – in één persoon of tussen groepen.

Toch is er helaas ook een keerzijde: Broos is in alles organisch, harmonieus en warm, en herhaalt veel. Theatraal gezien was een beetje contrast niet slecht geweest. Daartoe had Janssen ook de perfecte typeringen van ouderdom en jeugd een slag verder kunnen trekken, naar iets onverwachters toe.

Broos door Conny Janssen Danst. Choreografie: Conny Janssen. Muziek: Maartje Teussink. 19/1, Schouwburg Rotterdam. Tournee t/m 11/5.