Monument is van hart ontdaan

In de Volkskrant van 10 maart krijgt liedjeszanger Jan Rot een halve pagina als podium voor zijn 'hertaling' van Bachs Matthäus Passion....

Met zijn proza wil Rot van Jezus' lijdensgeschiedenis een begrijpelijkverhaal maken, zodat we 'die man' eindelijk echt leren kennen.

Elders zegt Rot over zijn 'hertaalde' Matthäus Passion: 'Met datbarokke idee van Gods eniggeboren zoon die sterft om de mensheid te redden,kun je vandaag de dag niet zonder meer aankomen. Ik zie hem als een JanPalach die zichzelf na de Russische bezetting van Praag in brand stak omde aandacht van de wereld te vragen voor wat daar was gebeurd. De neigingjezelf op te offeren voor een doel, zie je ook bij islamitischezelfmoordenaars'.

Wat een onzin. Al vanaf de vroegste Middeleeuwen is het christendomgebaseerd op de in het Nieuwe Testament beschreven Jezus van Nazareth.

Lang voordat de barok zijn intrede deed, geloofden christenen in deHeilige Drie-eenheid: God de Vader, God de Zoon en God de Heilige Geest.

Jan Rot gelooft daar niets van. Voor hem is Jezus een helder denkende,eigenzinnige idealist die in India kennis maakte met de leer van Boeddhaen bovenal een vrijgevochten zelfbenoemde rabbi.

Wat mij stoort, is niet Rots interpretatie van de figuur Jezus, wat daarook van zij, maar dat hij dit koppelt aan de muziek van Bach, een gelovigeLutheraan die Jezus zag als deel van de goddelijke Drie-eenheid.

Vanuit die diepgewortelde geloofsovertuiging voorzag Bach de doordichter/jurist Christian Friedrich Henrici (Picander) aangedragen tekstenuit het evangelieverhaal naar Mattheus van muziek en werd de MatthäusPassion wat hij is geworden: een wereldwijd door gelovige en ongelovigemuziekliefhebbers erkend monumentaal passiewerk van eeuwigheidswaarde.

Jan Rot snijdt met zijn hertaling het hart uit dit monument endebiliseert de nalatenschap van Bach zoals hij dat eerder ook al deed metliederencycli van Franz Schubert en Robert Schumann. Hij sluit mijnsinziens aan in de rij van mensen die menen dat kunst voor de dommen is endus versimpeld moet worden.

Dat is dommer dan dom. Het draagt ertoe bij dat we in Nederland steedsverder afglijden in de richting van niveau nul.

Het volgende project dat Jan Rot op stapel heeft staan is een eigenversie van de Johannes Passion, maar dan 'met het verhaal van Mohammed'.Het moet gezegd, de liedjeszanger heeft lef. Hij ziet zijn arbeid zoserieus dat hij zelfs het risico van een fatwa wil riskeren.

Van mij mag hij zijn gang gaan als hij dat maar niet meer doet over demuzikale rug van Bach.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden