Drama

Mongol

Vluchten en vechten op fraaie steppes

Floortje Smit

Dzjengis Khan een wreed despoot? In Mongolië wordt hij gezien als de vader van de natie. Zijn levensverhaal is na eeuwenlange mondelinge overlevering aangevuld met mythische elementen. Het maakt de verfilming van het leven van een van de grootste heersers een lastige opgave: het materiaal vraagt om een voorzichtige en tegelijk vrije benadering.

Mongol, het eerste deel van een trilogie, schetst de opkomst van Khan. Sergei Bodrov en co-schrijver Arif Aliyev Khans benadrukken zijn eigenzinnigheid en doorzettingsvermogen. Om hem een menselijk gezicht te geven tonen zij ook zijn betrokkenheid bij zijn familie en zijn romance met zijn vrouw Börte. Een nogal eigentijdse blik op het verhaal.


Dat doorzettingsvermogen van Khan resulteert in een schematische opzet. Khan wordt bedreigd, vlucht, wordt opgepakt, vlucht, enzovoorts. Tussendoor gaat hij af en toe terug naar zijn mooie Börte. Het is frustrerend hoe Bodrov de dingen die ertoe doen weglaat. De belangrijkste vraag die hij oproept – hoe kan deze koppige kleine jongen al die volkeren voor zich winnen? – moet tussen de regels door worden gevonden: na een simpele shotwisseling is hij opeens de aanvoerder van de Mongoolse stammen.


Het seriële vluchten en vechten zou monotoon zijn geweest als de landschappen niet zo overdonderend waren. Met uitgestrekte steppes maken cameraman Rogier Stoffers en Sergey Trofimov de eenzaamheid van het kleine figuurtje invoelbaar. Het harde nomadenbestaan komt verder tot leven door de zorgvuldig ontworpen kostuums en de rituelen en gewoonten. Die worden prettig terloops aangestipt waardoor het de juiste alledaagsheid krijgt.


Bovendien: op de gevechten zelf valt weinig af te dingen. Die zijn realistisch wreed en opwindend. In slowmotion worden schedels gespleten en zwaarden doorklieven lichamen terwijl het bloed in druppels opspat.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden