Moment voor jezelf

Op naar de kiosk: lekker bladeren in een fijne mix van gezondheid, spiritualiteit en lifestyle. Door Pay-Uun Hiu..

‘Moeten we niet eens iets aan yoga doen?’ Met die vraag stond Femke Leemeijer, uitgever van Weekbladpers en zelf enthousiast yogabeoefenaar, op een dag bij Ruud Hollander, hoofdredacteur van maandblad Psychologie Magazine. Nee, hij hoefde niet zelf meteen op z’n hoofd te gaan staan. Yoga, daar kwam haar boodschap op neer, is overal en iedereen doet het.

Dat laatste is niet helemaal waar en hoevéél mensen het precies doen (althans in Nederland), heeft Hollander niet kunnen achterhalen. Duidelijk is wel dat yoga op allerlei fronten terrein heeft gewonnen. Zelfs in het bedrijfsleven wordt yoga omarmd als methode om gestresste managers te laten ontspannen en langs die weg tot betere prestaties te brengen. Daarbij is yoga zelf ook getransformeerd tot een buitengewoon fashionable gebeuren. Je doet het niet meer in je oudste gymbroek in een achterafzaaltje van het buurthuis, maar er zijn schitterend geoutilleerde spirituele centra die diverse vormen van yoga aanbieden, op veel sportscholen hoort yoga erbij, er zijn allerlei prettige yoga-tools die al die houdingen vergemakkelijken en je kunt er ook nog leuke kleren bij aan.

Bij elkaar genoeg voor het speciale nummer Yoga, dat Psychologie Magazine deze week presenteerde, met de specificatie ‘gezondheid, spiritualiteit en lifestyle’. Daarmee is Yoga niet de enige die zich zo profileert. Het glossy tijdschrift Happinez, dat het predikaat ‘beste tijdschrift van het jaar’ overnam van Psychologie Magazine, heeft zich letterlijk met glans en met succes op die heilige drie-eenheid gestort. De Libelle brengt met Libelle Balance (‘Bewust leven. Gelukkig leven. Gezond leven’) een reeks specials die alles belichten wat het aardse bestaan voor lichaam en ziel aangenamer maakt – van mandala’s tekenen en tips tegen negatieve gedachten tot en met me-time met scrub- en poedelproducten voor thuis. En het 25 jaar oude antroposofenblad Jonas is deze maand vernieuwd en verhipt verschenen als Zens. Tijdschrift voor zingeving en spiritualiteit.

‘De kracht van Yoga is dat het zo duidelijk is’, zegt Hollander. ‘Happinez is veel breder. Yoga gaat over yoga. Dat is aan één kant een beperking, maar zoiets als ‘zingeving’ is weer wat vaag.’ De invalshoek is helder en de uitwerking consequent. Het merendeel van de artikelen is praktisch (hoe doe je de Boomhouding, welke yoga past het best bij je, overwin je winterdip met de Lijkhouding, snelle yoga-oefeningen voor tussendoor); er staat een yogareis in naar Italië; op de shoppingpagina’s een yoga-mat, yoga-laarzen en een yoga-hangertje; bij de recepten ayurvedische soepen; voor harmonie en innerlijke rust is er Indiase woninginrichting. Een meer beschouwelijk artikel gaat over het achterwege laten van het oordeel.

Een evidente inspiratiebron is het Amerikaanse Yoga Journal, een volwaardig lifestyle-blad met yoga als middelpunt, dat eenvoud, vergeving en een glimlach als de weg naar een beter leven presenteert. Ook hier weer ‘helende’ soepen, een yogareis, verzorgingsproducten en een berg advertenties waaruit blijkt dat yoga big business is. Ter illustratie: Yoga Journal bestaat alweer zo’n 25 jaar, telt ruim een miljoen lezers per maand en volgens onderzoek van het blad zijn er in Amerika rond de 16,5 miljoen yogabeoefenaars – ongeveer het complete inwonertal van Nederland.

Psychologie Magazine verkoopt maandelijks 110 duizend exemplaren en van Yoga zijn er nu 60 duizend gedrukt. Op basis van de verkoopcijfers en een lezersenquête wordt bepaald of er aanleiding is verder te gaan met een yoga-lifestyle magazine.

‘We geloven echt in yoga’, zegt Hollander. ‘Yoga gaat over eenheid van lichaam en geest. Door meer voeling met jezelf te krijgen word je evenwichtiger. Ik denk dat het belangrijk is dat zo’n blad er is voor net iets meer bewustwording, minder stress, meer aardigheid.’

Het is een manier, erkent hij, er zijn ook andere. Al die manieren bij elkaar leveren inmiddels een behoorlijke stapel trendy bladen over onthaasting, beter leven, verantwoord en politiek-correct genieten (het gloednieuwe tijdschrift Goodies), spiritualiteit, gezondheid en welbevinden.

Een werkelijk nieuw geluid brengen ze niet, want al deze stromingen hebben zich al sinds de jaren zestig in uiteenlopende gedrukte vormen gemanifesteerd. Maar anders dan bijvoorbeeld het Tijdschrift voor Yoga van de Stichting Yoga en Vedanta (sinds 1957) dat recht op de man af de ‘dynamische krokodilhoudingen reeks III’ erin knalt, blijft het bij Yoga reuze aangenaam, prettig en gezellig. Je kunt ontspannen bladerend verantwoord, gezond en spiritueel zijn, zonder er iets voor te hoeven laten of er werkelijk in te investeren. Een half uurtje Yoga of Happinez is een half uurtje me-time met inspiratie voor als je er even helemaal doorheen zit. Net als ‘het moment voor jezelf’ van het kopje oploskoffie uit de jaren vijftig.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden