Moedige toneeltekst over de gesloten Antilliaanse cultuur

Raymi Sambo, Urmie Plein en Jaike Belfor in Aan niets overleden. Beeld Francis Sling
Raymi Sambo, Urmie Plein en Jaike Belfor in Aan niets overleden.Beeld Francis Sling

Eerlijk is eerlijk: één van de vier sterren boven deze recensie is verdiend door publiek en makers samen. In het Bijlmer Parktheater gingen vrijdag de tongen los tijdens de première van Aan niets overleden. De toeschouwers, merendeels mensen van Antilliaanse of Surinaamse herkomst, bleven lachen en reageren, zelfs tijdens pijnlijke momenten zoals het ontluisterende slot. De rol van de scherp gebekte moeder in dit driepersoonskeukendrama blijkt voor hen zo herkenbaar en ongemakkelijk tegelijk, dat lacherig commentaar voor de nodige bevrijding zorgde.

Ongemakkelijke ziektes

Acteur Raymi Sambo, geboren op Curaçao en al jaren in Nederland zichtbaar op televisie en in het theater, heeft door Esther Duysker een moedige toneeltekst laten schrijven over de gesloten Antilliaanse cultuur, waarin ongemakkelijke ziektes als obesitas en aids onbespreekbaar zijn. Moeder (Urmie Plein) en dochter (Jaike Belfor) krijgen in hun gehorige flatje bezoek van een vroegere, onbekende vriend (Raymi Sambo) van zoon Kelvin. In plaats van actuele informatie over Kelvin te horen, belandt deze Julius in een web van leugens, door Kelvins moeder gesponnen uit liefde en schaamte voor haar zoon. Fraai is de opzet om het drama drie keer te herstarten, met frisse binnenkomst van Sambo als Julius. Terwijl het schrappen van worteltjes en het inschenken van siroop gestaag doorgaan, cirkelen ze gedrieën telkens anders om de hete brij heen; moeder en dochter wisselen van rol in het fantaseren van hun waarheid, onder het motto: 'Hou op oude wonden te likken, zo komt er nooit een korst op.'

Het spel blijft bij deze theatrale opzet nog wat achter. Het begint komisch, op het kluchtige af, maar mag dan ijzingwekkend worden, te meer daar alle dubbelzinnigheid in verbale steekspelletjes zit. Op wat geroezemoes van buren na, blijft de actie beperkt. Meer spuug in wonden zou Aan niets overleden goed doen. Maar de dialogen kunnen aan bitse scherpte winnen: Plein verving pas tien dagen geleden cabaretière Jetty Mathurin in de rol van de moeder.

Aan niets overleden, door VIG/Raymi Sambo. Gezien: 26/9,
Bijlmer Parktheater, Amsterdam. Tournee t/m 20/12.





Scène uit Aan niets overleden. Beeld Francis Sling
Scène uit Aan niets overleden.Beeld Francis Sling
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden