Modeweekblog: Prada gaat voor nylon, neon en nineties

Wat ze bij Gucci kunnen, kunnen wij ook, moet Miuccia Prada gedacht hebben

In Milaan zijn de modeshows met de wintermode voor 2018-2019 in volle gang. Moderedacteur Bregje Lampe blogt dagelijks over de Show van de Dag. Vandaag: Prada.

Foto reuters

Het is al een paar seizoenen relatief stil rondom Prada. Het bekende Italiaanse merk wordt namelijk nogal overschreeuwd door Gucci, dat andere Italiaans mode-icoon. Gucci is een hype momenteel: het merk weet precies wat de Instagramgeneratie wil. Maar wat ze bij Gucci kunnen, kunnen wij ook, moet Miuccia Prada gedacht hebben. En dus ging het roer om. Dat begon al met de tijd en de locatie van de show, die wordt al jaren op donderdagavond om zes uur gehouden in het hoofdkantoor van Prada. Maar de show van gisteravond vond plaats om acht uur, in de toren van Fondazione Prada, het gebouw dat is ontworpen door het Nederlandse bureau OMA van Rem Koolhaas en waar de kunstcollectie van Prada te zien is.

Met de eerste look, was de toon direct gezet. Het nylon waarmee Prada groot geworden is, is terug. Dat zat eraan te komen. Jonge, hippe gasten, zoals modeontwerper Olaf Hussein, zijn al een paar maanden in de ban van Prada. Zij kopen via Grailed - een soort markplaats voor luxe vintagekleding - de laatste tijd veel originele Prada-spullen uit de jaren negentig. Maar met hun hang naar logo's, nylon en de nineties, kunnen ze aankomende winter ook gewoon in de winkel terecht; al die elementen zitten in de nieuwe collectie. Zelfs het langwerpige rode Prada Sport-logo is terug, op felgekleurde oversized anoraks.

Foto reuters
Foto reuters
Foto reuters
Foto reuters
Foto reuters