Modeweek Parijs krijgt concurrentie

De modeweek van Parijs trekt nog steeds duizenden belangstellenden. Maar de concurrentie groeit.

De generatie-Instagram zit vooraan bij de shows in Parijs. Beeld null
De generatie-Instagram zit vooraan bij de shows in Parijs.

Op de officiële kalender van de Paris Fashion Week staan deze week 91 shows en 45 showroompresentaties. Ruim 1.500 journalisten uit meer dan vijftig landen zijn geaccrediteerd. Nog steeds is de modeweek van de Franse hoofdstad een van de hoogtepunten van het jaar voor de mode-industrie.

Kritisch

Supermerken als Louis Vuitton, Chanel en Dior organiseren tegenwoordig ook buiten de modeweek om groots opgezette shows op ongebruikelijke locaties, om de precollecties - cruisecollecties, in jargon - te presenteren. Zo organiseerde Vuitton in mei een show in het voormalige huis van Bob Hope in Palm Springs, Dior koos voor een presentatie in Palais Bulles in de buurt van Cannes en Chanel gaf een show in het door Zaha Hadid ontworpen Dongdaemun Design Plaza in Seoul.

Voor de merken die ze organiseren zijn de cruiseshows ideaal, want ze hoeven de aandacht niet te delen met andere grote namen die toevallig op dezelfde dag een show geven. Daarnaast verschijnt na afloop geen kritisch woord, omdat de meeste genodigden op kosten van het merk worden ingevlogen. Simpel gesteld zijn dit soort shows vooral een manier om medewerkers van de modebladen eens goed in de watten te leggen.

null Beeld null

Cruiseshows

De cruiseshows gaan ook niet ten koste van de catwalkshows tijdens de modeweek, verzekert Stéphane Wargnier, directeur van de organisatie die Paris Fashion Week regelt: 'De merken die cruiseshows organiseren, showen ook tijdens de Paris Fashion Week. Voor bezoekers van de cruiseshows is het evenmin of-of. Het is én-én.'

Imran Amed, oprichter van businessoffashion.com, dat binnen een paar jaar is uitgegroeid tot een prominente nieuwsbron in de mode-industrie, denkt er net zo over. 'Paris Fashion Week overslaan is geen optie als je in de mode werkt. Het is een belangrijke ontmoetingsplaats, zoals een conferentie dat kan zijn voor wetenschappers. Die functie kan niet zomaar online worden overgenomen.'

null Beeld null

Livestream

Duidelijk is wel dat het circus om de modeweek heen verandert. Tot een jaar of vijftien geleden moesten catwalkfotografen 's avonds nog naar het lab om hun rolletjes te ontwikkelen. Nu heeft de Nederlandse catwalkfotograaf Peter Stigter in Parijs vier assistenten en twee hotelkamers waar continu laptops staan te ratelen om zijn foto's vlak na de show naar klanten wereldwijd te sturen. Maar op het moment dat die foto's op een redactie arriveren, zijn ze alweer bijna achterhaald.

Steeds meer shows zijn via livestream te volgen. Op sociale media zijn de belangrijkste looks al tijdens de show te bekijken dankzij de altijd positieve generatie-Instagram: die krijgt steeds vaker prominente plekken toebedeeld, terwijl kritische journalisten ergens achterin worden gezet.

Het feit dat beelden vrijwel direct online staan, heeft geen invloed op de bezoekersaantallen. Inkopers hoeven zich niet te accrediteren, maar volgens Wargnier trekt de modeweek ten minste 5.000 bezoekers en is het evenement alleen maar populairder geworden, simpelweg omdat mode populairder is geworden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden