‘Moderne muziek hoort in de Cultuurnota thuis’

Muziekensembles als Asko en Schönberg, het Nederlands Kamerkoor en de Nederlandse Bachvereniging behoren niet tot de essentiële basisvoorzieningen van de gesubsidieerde kunsten, vindt minister Plasterk van OCW....

Kamerlid Atzo Nicolaï (VVD) is het daar niet mee eens en dient vandaag een motie in om deze ensembles in de Cultuurnota te houden, en daarmee in de culturele ‘basisinfrastructuur’. Reinbert de Leeuw (69), dirigent van het Schönberg Ensemble, hoopt van harte dat Plasterk tot inkeer komt.

De minister rekent de symfonieorkesten en de twee operagezelschappen tot het muzikale basisbestel. Waarom moeten jullie daar ook in?

‘Asko is van 1965, Schönberg van 1974. Sindsdien is het muziekleven veel gevarieerder geworden. De oude, simpele onderverdeling in symfonie- en kamermuziek gaat niet meer op. De 20ste-eeuwse en hedendaagse muziek die wij spelen, vraagt om vreemde, steeds wisselende bezettingen.’

Kunt u een voorbeeld geven?

‘Momenteel werk ik aan De Tijd van Louis Andriessen, met onder meer acht fluiten en zes trompetten. Symfonieorkesten beginnen daar zelden aan. Dan moeten ze eerst de helft van hun vaste mensen naar huis sturen, en vervolgens specialisten van buiten inhuren. Wij hebben die flexibiliteit wel.

‘Wij zijn ook gewend samen te werken met levende componisten. György Ligeti, vorig jaar overleden, was een notoir moeilijk en veeleisende man, met wie wij niettemin in de loop van jaren een hechte relatie hadden opgebouwd. Toen hij nog voor zijn dood de uitvoerders moest kiezen voor de plaatopnamen van zijn complete oeuvre, gunde hij het ensembledeel aan ons.’

Maar Plasterk wil toch ook niet jullie subsidie staken?

‘Nee, dat is waar. Zijn criterium voor een culturele basisvoorziening is op zich ook helder: als het er niet was, zouden we het dan opnieuw uitvinden? Maar laten we die vraag eens anders stellen. Als Asko en Schönberg er nu niet waren, zou ons soort muziek dan zo regelmatig live worden gebracht als nu? Wij denken van niet.’

Ook niet als jullie voortaan bij een fonds moeten aankloppen?

‘Nou, dan wordt ons bestaan wel onzekerder, want dan moeten wij iedere paar jaar opnieuw examen doen. Het gaat ons vooral om de erkenning. Boulez, Xenakis, Ligeti, Andriessen: dat is basisrepertoire. Neem dat dan ook op in het basisbestel. Van het publiek krijgen we die erkenning al. Sinds onze Proms-serie – vroeger in Paradiso – verhuisde naar het Muziekgebouw aan ’t IJ, is de kaartverkoop verdubbeld.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden