Mock wint zaak bij Raad voor Journalistiek

De Raad voor de Journalistiek heeft een klacht van PR-bureau Mock tegen de Volkskrant gegrond verklaard. De klacht betrof een op 9 december vorig jaar gepubliceerd bericht....

De krant berichtte dat het pr-werk voor WE was overgenomen door het bureau van voormalig journalist Charles Huijskens. Die benoeming volgde op een 'blunder' van Bureau Mock dat zou hebben gesuggereerd dat WE niet zou terugschrikken voor een vijandige overname van KBB.

Daags na de publicatie maakte WE bekend dat de samenwerking in goed overleg en op verzoek van Mock was beëindigd. De Volkskrant wees een rectificatieverzoek af en weigerde een door Mock ingezonden brief te plaatsen.

Volgens de Raad voor de Journalistiek was het krantenbericht - daargelaten of er inderdaad sprake was van een blunder - onnodig suggestief en onvoldoende gebaseerd op feiten of bronnen. De krant had rekening moeten houden met de mogelijkheid dat de eventuele blunder niet aan Mock, maar aan WE zelf zou kunnen worden toegerekend. Ook het verband tussen de vermeende foute handelwijze en het aantrekken van Huijskens kon volgens de raad niet worden vastgesteld.

De Volkskrant had aan WE moeten vragen of die het handelen van Mock als blunder heeft ervaren. De raad vindt het 'onbegrijpelijk' dat de krant de ingezonden brief niet heeft willen plaatsen. 'Dit had onder de gegeven omstandigheden wel van haar mogen worden verwacht.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden